Is 1 keer betadine gebruik schadelijk tijdens de zwangerschap?

Ik heb een wond aan mijn teen en ik heb betadine gebruikt om de wond te ontsmetten ( erop gedruppeld)
Nu las ik later in de bijsluiter dat gebruik van betadine tijdens de zwangerschap niet mag omdat dit schadelijk kan zijn voor de ongeboren baby. Door de povidon jodium.
Ik ben 24 weken zwanger.

Kan dit kwaad na eenmalig gebruik?

3 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (1)

Nee. Er staat "Vermijdt het gebruik van grote hoeveelheden Betadine tijdens de zwangerschap. Langdurige toepassing op grote oppervlakken mag alleen na overleg met uw arts". Eén keer een klein beetje ter ontsmetting van een gewonde teen kan onmogelijk veroorzaken dat er jodium in de bloedsomloop van het ongeboren kind terechtkomt. Dat kan pas na langdurige toepassing op grote oppervlakken. Dus maak je geen zorgen.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Betadine is GEEN jodium, maar een polyvinylpyrrolidon-joodcomplex, dat geen vrij jodium bevat. Vrij jodium zat vroeger in jood-tinctuur (een oplossing van natriumjodide en jodium in water/ethanol) en is enige tijd later vervangen door mercurochroom; een kwikverbinding die weer verboden is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Povidonjodium
https://nl.wikipedia.org/wiki/Merbromine
min dus
tinus1969
3 jaar geleden
@elder161 in het antwoord staat toch niet dat betadine hetzelfde is als jodium?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969
In het antwoord van Amadea staat:
Eén keer een klein beetje ter ontsmetting van een gewonde teen kan onmogelijk veroorzaken dat er JODIUM in de bloedsomloop van het ongeboren kind terechtkomt.
Amadea
3 jaar geleden
De werkzame stof in alle Betadine varianten is povidonJODIUM.