Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is 1 keer betadine gebruik schadelijk tijdens de zwangerschap?

Ik heb een wond aan mijn teen en ik heb betadine gebruikt om de wond te ontsmetten ( erop gedruppeld)
Nu las ik later in de bijsluiter dat gebruik van betadine tijdens de zwangerschap niet mag omdat dit schadelijk kan zijn voor de ongeboren baby. Door de povidon jodium.
Ik ben 24 weken zwanger.

Kan dit kwaad na eenmalig gebruik?

3 jaar geleden
6.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee. Er staat "Vermijdt het gebruik van grote hoeveelheden Betadine tijdens de zwangerschap. Langdurige toepassing op grote oppervlakken mag alleen na overleg met uw arts". Eén keer een klein beetje ter ontsmetting van een gewonde teen kan onmogelijk veroorzaken dat er jodium in de bloedsomloop van het ongeboren kind terechtkomt. Dat kan pas na langdurige toepassing op grote oppervlakken. Dus maak je geen zorgen.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Betadine is GEEN jodium, maar een polyvinylpyrrolidon-joodcomplex, dat geen vrij jodium bevat. Vrij jodium zat vroeger in jood-tinctuur (een oplossing van natriumjodide en jodium in water/ethanol) en is enige tijd later vervangen door mercurochroom; een kwikverbinding die weer verboden is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Povidonjodium
https://nl.wikipedia.org/wiki/Merbromine
min dus
tinus1969
3 jaar geleden
@elder161 in het antwoord staat toch niet dat betadine hetzelfde is als jodium?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969
In het antwoord van Amadea staat:
Eén keer een klein beetje ter ontsmetting van een gewonde teen kan onmogelijk veroorzaken dat er JODIUM in de bloedsomloop van het ongeboren kind terechtkomt.
Amadea
3 jaar geleden
De werkzame stof in alle Betadine varianten is povidonJODIUM.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding