Bestaat er een aanspreekpunt voor klachten jegens je huisarts?

Een huisarts die meerdere malen tijdens een bezocht consult concludeerd dat je niets mankeert. Vervolgens kom je bij een andere arts erachter dat je wel degelijk iets mankeert. De andere arts verbaasd zich over het feit dat dit over het hoofd is gezien.

Een huisarts die bewust kwetsende beledigende opmerkingen richting je maakt. Puur en alleen omdat hij een andere mening heeft. Een mening over iets dat niets met je klacht te maken heeft, laat staan over iets lichamelijks.

Is het mogelijk om over voorgenoemde situaties een klacht in te dienen? Waar dien je deze klacht in en hoe gaat dit verder in zijn werk?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Met vragen en klachten over de gezondheidszorg kunt u naar een regionale afdeling van Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Nederland. Dit is het landelijk bureau van de 13 regionale Zorgbelangorganisaties.
De medewerkers geven antwoord op uw vragen en ze helpen u als dat nodig is. Bijvoorbeeld als u een brief moet schrijven of een belangrijk gesprek met een arts moet voeren. Ze kunnen ook helpen als u ruzie hebt met uw dokter of hulpverlener.
Neem contact op met een afdeling Informatie en Klachtenopvang in uw regio via 0900 - 243 70 70 (€ 0,10 per minuut).
U hoeft niet te betalen voor de hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het medisch tuchtcollege lijkt me de aangewezen weg. Niet voor de kwetsende opmerkingen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bij die arts weggaan, maar dan enkel doordat een andere arts weldegelijk een ziekte of aandoening constateert.
Een bakker die vervelend doet en zegt dat ie je puntmuts niet mooi vindt, daar ga je toch ook niet ergens een klacht bij indienen?
Het gaat om hoe iemand z'n vak inhoudelijk uitoefent, welke onzin die verder uitkraamt bepaalt wel mede mijn beeld van zo iemand, maar daarover elders gaan klagen heeft weinig nut. Wel over de medische zaken, dat zou wel gemeld moeten worden. Maar waar ergens dat weet ik niet, ik zou googlen. En dan kom ik op:

http://www.meldpuntmedischefout.nl
en
http://www.sin-nl.org
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het niet eens bent kun je een second opinion aanvragen en je kunt een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege met als bewijs een brief van de arts die wel iets constateerde...
er bestaan klachtencommissies tegen huisartsen, specialisten enz....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig is dat mogenlijk, je moet er toch niet aan denken dat artsen helemaal niet toetsbaar of bekritiseerbaar zouden zijn.

http://www.klachtenhuisarts.nl/