Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wat als je urine naar rotte eieren ruikt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dan moet je even naar de huisarts, kans bestaat dat je een urineweginfectie hebt.

Als het specifiek naar rotte eieren ruikt, is meestal de oorzaak dat je asperges (of aspergesoep) hebt gegeten. Er zitten namelijk zwavelhoudende sporen in de asperge(plant). Deze worden ook wel sulfiden genoemd, en ja die 'meuren' zoals ook wel de bekende stinkbom, of rotte eieren ;) Als dit in jouw geval aanhoudt en dus langer dan 24 uur, dan zou ik even wat ochtendurine in een zeer schoon glazen potje doen en dit afleveren bij de assistente van je huisarts. Na de test-strips kan ze/hij de urine centrifugeren en sediment bekijken onder de microscoop en dan zien of er bepaalde bacteriën in zitten (of ander 'gespuis') die zorgen voor sterke geur Ook kunnen de wat sterkere vitaminepreparaten zorgen voor sterke en afwijkende geur van je urine. Maar als je verder geen fysieke klachten hebt dan zou ik paar dagen dit aanzien en me zeker niet ongerust gaan maken ;)

Iets verkeerd gegeten/infectie.

ga naar de dokter.serieus. vooral als je nog andere klachten hebt. vaak houdt dit verband met een ongezonde leefstijl. bijv roken,weinig beweging,overgewicht. klachten aan prostaat of urineweg komen ook vaker voor bij dit "verschijnsel". altijd laten nakijken.

Het beste dat je kan doen is veeeel water drinken. Dat spoelt je nieren schoon en je zult zien dat je urine dan ook bijna geen kleur meer heeft. Vaak is het nl. iets wat je gegeten hebt waardoor het de ene keer sterker ruikt dan de andere keer. Als je het echter blijft ruiken ondanks watergekleurde urine dan is een gang naar de huisarts nodig.

Minder rotte eieren eten hé!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100