Waarom wordt een zoetstof als Stevia niet in Nederland op de markt gebracht?

maandag gaat de kamer zich buigen over 'het probleem dikke mensen' . Als je internet mag geloven is dit een heel goed en gezond alternatief voor suiker. http://www.rudolfdewit.com/stevia.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier zijn in het verleden kamervragen over gesteld. De conclusies waren:
In Europa worden alleen maar additieven, zoetstoffen en nieuwe voedingsmiddelen toegelaten na een toelatingprocedure waarbij de veiligheid van het product beoordeeld wordt. Dit is vastgelegd in Europese regelgeving.
De ingediende dossiers bleken echter onvolledig. Er was niet voldoende onderzoek gedaan om aan te kunnen tonen dat deze producten geen gevaar voor de gezondheid van de mens opleveren. Zo ontbraken een aantal veiligheidsstudies nodig voor een deugdelijke risico beoordeling.
Er is hier geen sprake van interne markt bescherming, maar van de bescherming van de veiligheid en gezondheid van de Europese consument. Daartoe hanteert de EU een eigen en hoog beschermingsniveau. Mocht Stevia, of een product daarvan, voldoen aan de Europese veiligheidseisen, dan zal het toegelaten worden op de markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de veiligheid van Stevia volgens de Wetenschappelijke Voedings Commissie van de Europese Unie niet vaststaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in nederland gebruiken we de zoetstof aspartaam in bijvoorbeeld cola light en andere light producten.
Aspartaam verliest zijn smaak als het boven de 25 graden komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de eu er belangen bij had, was het er al lang geweest. Het zal wel met de suikerindustrie te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gebruiken van zoetstof werkt dikke mensen eerder in de hand dan dat het dikke mensen tegengaat,als je suiker eet neem je ook calorieen tot je en je lichaam krijgt dan een signaal waardoor het weet dat je voedingswaarde binenkrijgt, bij zoetstof ligt dat anders waardoor je meer gaat snoepen of drinken dan met suiker,ongeacht de zoetstof.verder is het helemaal niet zeker dat dit een veilig en goed alternatief zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stevia kan ik bij onze natuurwinkel gewoon kopen.
Alleen vind ik de zoetkracht echt minimaal, je hebt er veel van nodig en verhoudingsgewijs is het erg duur. Ik heb laatst voor een klein flesje ong. €10. betaald.