Waar komen de tics bij ASS vandaan?

Ik heb al eens gehoord dat het om de herhaling is, veel hetzelfde. Maar zijn er ook nog andere redenen? (Ik heb namelijk het idee dat sommige auti's ook last hebben van 'hoofdrollen' als zij iets doen waarbij de rechter-hersenhelft wordt gebruikt. Kan dit kloppen? En bij de andere tics?

Toegevoegd na 5 minuten:
En heeft misschien ook iemand tips om er vanaf te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Sommige mensen met ASS hebben ook in meer of mindere mate last van het syndroom van Gilles de la Tourette.
Ik heb me laten vertellen, dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Gilles_de_la_Tourette

Toegevoegd na 4 minuten:
Op deze site http://www.tourette.nl/wat-is-tourette/faq vond ik nog het volgende:

Wat kan ik doen om de tics te laten verminderen?
- Ontspannings- en/of ademhalingsoefeningen
- Sporten, lichamelijke activiteit
- Vermijden van stress
- Heel geconcentreerd bezig zijn met iets kan tics doen verminderen, alhoewel er daarna vaak wel een tijdelijke toename van tics mogelijk is
- Geen aandacht aan besteden
- Regelmatig leven, vast dag/nachtritme, voldoende slaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt, heb ik ook gelezen. Maar ik ken ook heel veel kinderen met ASS die géén Tourette hebben en toch tics door de ASS.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom schreef ik ook: in meer of mindere mate. Mijn zoon (ASS) heeft ook flinke tics, zeker als hij gestresst is. Maar ik heb hem niet laten onderzoeken op Tourette. Wil natuurlijk niet zeggen, dat hij het dan DUS ook niet heeft.
Dank voor je +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken iemand waar uiteindelijk na jarenlange onderzoeken van tics is vastgesteld dat het Gilles de la tourette bleek te zijn. Veel ongeloof omdat die aandoening bij veel mensen alleen wordt herkend aan het schelden waar diegene geen controle over heeft. Het is gewoon een aandoening waarbij iets beweegt zonder een signaal van de hersenen, ongecontroleerde bewegingen, ook de spraak behoort hierbij.
Inderdaad Wendy, iets wat nog niet ontdekt is wil niet zeggen dat het er niet is. + van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.
Bij mijn zoon is gezegd door een deskundige, zonder onderzoek dus, dat het waarschijnlijk Tourette is. Hij heeft tics, voornamelijk bij stress en maakt dan soms ook geluiden. Maar hij kan er prima mee leven. Het hoort gewoon bij hem en het is ergens ook wel handig: het is een teken dat de stress te groot is en dat effe afschakelen noodzakelijk is!
En je heb helemaal gelijk: Tourette is zeer divers. Er zijn mensen die opeens uit het niets enorm gaan vloeken, schreeuwen, zelfs slaan. Dat is wat "bekend" is. Maar dat is een zeer heftige vorm.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Jodyenboyke en andere plusser!