Help! Ik gebruik sinds 3 weken ritalin 3 tabletten per dag ik word er druk van kan dat?

Bij mij is ADHD vast gesteld alleen als ik ritalin neem lijkt het wel of ik juist drukker word kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik je 3 tabletten per dag??? Dat lijkt mij erg veel. Ik weet niet hoe oud je bent, maar een van mijn kinderen kreeg op de leeftijd van 12 jaar 2 tabletten per dag en dat leek mij al aan de royale kant. Bij haar werkte het trouwens andersom, zij werd er rustiger en aandachtiger van.

Antwoorden (4)

Zelf heb ik ook ritalin gebruikt.
Het verschilt per persoon welke medicijnen bij je passen.
Het zou dus goed kunnen dat deze medicijnen je niet helpen.
Praat er met je huisarts mee of de persoon die je behandeld.
Er zijn genoeg medicijnen en waarschijnlijk ook een medicatie dat bij jou past.

Ga in ieder geval niet vanuit jezelf verhogen met je dosis. Dit kan namelijk heel verkeerd uitpakken. Met ritalin wordt namelijk niet voor niks gedeald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is handig dat je naar je huisarts gaat en zegt dat de medicijnen die je slikt niet helpen en neem je nog andere medicijnen want het kan ook zijn dat 2 soorten medicijnen elkaar kunnen beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritalin is verwant aan amfetamine, bij mensen die géén ADHD hebben geeft het soms juist een opwekkend effect.
Daarom is er ook een levendige illegale handel in Ritalin door mensen die het als "speed" willen gebruiken.
Op ADHD patiënten heeft het meestal wel de bedoelde rustgevende werking.
Waarom het in jouw geval kennelijk niet goed werkt kan ik hier natuurlijk niet even onomstotelijk bewijzen, maar het geeft in ieder geval wel een mogelijke verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Wanneer je géén ADHD hebt, hebben deze pillen een omgekeerd effect.
Het lijkt me, dat wanneer een behandelend arts je ritalin voorschrijft hij hier ook (juist de eerste weken) controle over houdt. Dus wanneer je hier juist drukker van wordt, of andere bijwerkingen hebt, hier met HEM over moet praten en niet je heil moet zoeken op een forum op internet.

Het zou kunnen betekenen dat ADHD niet de juiste diagnose is, of dat je niet de juiste (een te hoge wellicht) dosis krijgt nu.

Dus; neem contact op met je behandelaar!
Er zijn behalve Ritalin ook nog andere medicatiesoorten voor ADHD, bijv. amfedextamine en atemoxetine (dit laatste valt niet onder de opiumwet en werkt dus anders!)
Ritalin is een eerstekeusmedicatie voor ADHD, daarna krijg je de bovenstaande nummer 2 en 3.