Hoe ernstig is het als je ASAT/ALAT, Gamma-GT e.d. (veel) hoger zijn dan normaal?

Voor zover ik het goed begrijp betekent dit dat je lever als het ware 'lekt' maar kun je op basis van het enkele feit dat de serumwaardes van dergelijke stoffen verhoogd zijn zeggen dat er iets ernstigs aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
11.8K

Het beste antwoord

Met alleen deze gegevens ((grote) verhoging van ASAT/ALAT, Gamma-GT e.d.) kan ik niet heel veel zeggen; mijn eerste tip in natuurlijk om het aan een arts te vragen die weet wat de kliniek achter de patient met deze bloedwaarden is. Hij heeft namelijk meer gegevens over de achtergrond en de klachten.

Voor de rest:
ALAT (Alanine-Amino-Transferase) en ASAT (Aspartaat-Amino-Transferase) zijn enzymen die vooral in de cellen van de lever voorkomen. Als deze enzymen verhoogd voorkomen in het het bloed/serum betekend dit dat (een aantal) levercellen zo beschadigd zijn dat ze 'lek' zijn. Deze cellen zijn of zullen ook dood gaan.

Verhoogde waardes van ALATen ASAT kunnen wijzen op:
-Verschillende vormen van hepatitis (ontsteking van lever), waarbij levercellen beschadigt raken of zelfs afsterven.
Oorzaken:-
Door virus (hepatitis A,B,C,D,E)
-Door langdurig alcohol misbruik, medicijngebruik.
-Door auto-immuun ziekte.
-Door belemmerde galafvoer

gamma-GT is ook een enzym uit de levercellen. Een licht verhoogd gehalte komt vaak voor bij gebruik van bepaalde medicijnen, alcohol of te veel vet eten.
Als dit enzym sterk verhoogd is wijst dit op alcoholmisbruik of een belemmerde afvoer van galvloeistof (bv door galstenen).

Samenvattend: De door uw genoemde waarden horen bij, zoals u zelf zei, een lever aandoening. De cellen lekker inderdaad enzymen. Op zich is een aandoening aan de lever ernstig aangezien de lever erg belangrijk is. Het is echter de vraag hoe groot het aangedane gebied is, maar ook wat de oorzaak is. Dit is onmogelijk om te beantwoorden zonder aanvullende waardes dus laat u (of van wie de waarden zijn) alstublief informeren door een arts!
Succes