Ik wil graag plasmadonor worden. Wat houdt dat precies in? Wat gebeurd er met je tijdens het geven van plasma?

Ik ben al bloeddonor en geef al ruim 10 jaar bloed. Maar nu wil ik ook plasma gaan geven. Wie kan mij meer informatie geven over plasmadonatie? Wat zijn de vereisten om plasma te mogen doneren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

In principe kan iedereen met goede bloedvaten, die al bloeddonor is, (na een keuring) overstappen op het doneren van plasma. Heb je echter bloedgroep 0 (negatief) dan willen ze je liever als vol bloeddonor behouden.

Bij plasmaferese wordt bloed tijdens de afname gescheiden in plasma en cellen. Plasma bestaat voornamelijk uit water, waarin opgeloste mineralen, koolhydraten, vitaminen, vetten en verschillende eiwitten zitten. Als donor krijg je tijdens de procedure de bloedcellen (rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes) terug en het plasma wordt opgevangen. Op deze manier kan meer plasma worden verzameld (ruim een halve liter), daarnaast kan de donatie vaker plaatsvinden dan bij een vol bloeddonatie doordat de donor zijn bloedcellen terugkrijgt. De afname duurt langer dan een gewone bloedafname: drie kwartier tot een uur (inclusief de keuring).

Ik ben zelf alleen volbloed donor en geen plasmadonor. Heb er weleens over nagedacht en misschien maak ik die stap zelf ook wel over een tijdje. Op het afnamecentrum hebben ze vaak ook folders over het zijn / worden van plasma donor. Die kan je ook krijgen via de website van de Sanquin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan toe te voegen, en inclusief de juiste link. +1.
Ik ben ook alleen volbloeddonor, maar vanwege mijn bloedgroep wil de bloedbank dat graag zo houden.

Andere antwoorden (1)

Na meer dan 20 jaar volbloeddonor te zijn geweest, ben ik nu inmiddels 3 jaar plasmadonor.
Meestal ga ik eens in de 4 weken (mag zelfs nog vaker). Met keuring, donatie en nog even iets drinken ben ik meestal binnen een uur weer buiten.

Ik vind plasma geven minder belastend, voel mij s`avonds alweer helemaal in orde. Het is trouwens ook nog heel gezellig omdat je het personeel van de bloedbank goed kent, sommige donoren al vaker ziet en daarbij word je ook nog verwend tijdens de donatie met drinken, koek, kaascrackers e.d.!

Omdat de bloedbank hier in Amsterdam bij het Waterlooplein in de buurt is, maak ik er meestal een dagje stad van.

De technische gegevens zijn door een vorige g.v.er al heel goed uitgelegd!