Is indirect oogcontact met een laser slecht?

Betreft een militaire laser (output (5000mw). Is het slecht door bijvoorbeeld naar de stip te kijken terwijl je naar de muur schijnt. Of naar de straal. Het is wel felle stip, dus vroeg het me af of het schadelijk is voor je oog. Lijkt of ik wel halo’s zie, vandaar de bezorgdheid

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Optiek
1.4K
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe kom je aan zo’n apparaat?
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.laserkopen.com/c-41_94.html
erotisi
2 jaar geleden
Het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets is niet toegestaan. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/laserpointers/beperkingen-handel-en-verkoop-laserpointers-en-lasergadgets
U mag niet handelen in laserpointers van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers. De lichtbundel van deze laserpointers veroorzeken op grote afstand oogletsel. Ook de gereflecteerde bundel kan voor letsel zorgen.
erotisi
2 jaar geleden
Kan een laserproduct door de politie in beslag genomen worden?
Ja! Artikel 2, lid 1, Categorie IV onder 7 van de WWM geeft de politie de mogelijkheid om op te treden tegen het dragen ervan en onverantwoord gebruik. Ook wetsartikelen uit het wetboek van strafrecht kunnen van toepassing zijn. In antwoord op Kamervragen heeft de minister van Veiligheid en Justitie medio 2015 hierover gezegd:
“Er is sprake van een strafbaar feit op grond van de WWM, wanneer aangetoond kan worden dat – gelet op de aard of de omstandigheden waaronder de laserpen is aangetroffen – redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze bestemd is letsel aan personen toe te brengen of te dreigen".

Antwoorden (1)

5000 mW? 5 Watt? Begrijp ik dat goed? Die laser mag je gewoon nooit gebruiken. Zelfs een reflectie vanaf een dof voorwerp veroorzaakt blijvende schade aan je oog. In Nederland is de verkoop van lasers toegestaan tot 5 mW, dat is een duizendste van jouw apparaat. DIt is geen speeltje, maar een gevaarlijk wapen. Ik zou hem vernietigen voordat iemand dat ding per ongeluk aanzet.
https://www.lasersafetyfacts.com/laserclasses.html