Waarom wordt mijn zicht beter tijdens allergische reactie ogen?

Het hooikoorts seizoen is weer vollop bezig. De laatste dagen wordt er erg veel gemaaid en o.a. mijn ogen zijn knalrood en jeuken. Toch valt me iets aparts op: normaal zie ik zonder lenzen/bril (+2,5 beide ogen) na een paar uur geen letters meer. Nu heb ik geen lenzen in ivm de allergie, maar ook geen bril op.

Naar mijn idee is mijn zicht momenteel veel scherper en ik kan zonder problemen de hele dag lezen. Heeft iemand een idee waardoor dit kan? Ik heb zelf het idee dat door de irritatie er net wat meer spanning op het netvlies staat waardoor het zicht scherper is, maar klopt dit of heeft het een andere oorzaak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
1.4K
tinus1969
8 jaar geleden
Gewenning aan het niet-dragen van je bril?

Het beste antwoord

Dit is een redelijk vaak voorkomende verschijnsel, maar vaak valt het mensen niet eens zo op.

U heeft + glazen, hetgeen betekent dat u verziend bent. Bij verziendheid kan het oog het licht van voorwerpen dichtbij niet (meer) voldoende breken om een scherp beeld op het netvlies te projecteren; het resultaat is dan dus een onscherp zicht.

Het licht wordt door het oog gebroken door twee structuren, het hoornvlies (cornea) en de lens. Anders dan veel mensen denken is de breking in de cornea groter dan de breking door de lens.

Bij een allergie in het oog ontstaat er een ontstekingsreactie in het oog (een allergie is immers ook een ontstekingsreactie.) Door de ontstekingsreactie komt er een klein beetje vocht in de buitenste structuren van het oog, waaronder de cornea. Hier door wordt de cornea een klein beetje dikker, waardoor de breking van het licht door de cornea toeneemt. Het (prettige) gevolg is dat het dan voor het oog dus makkelijker wordt om licht van nabij voldoende te breken om een scherp(er) beeld op het netvlies te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze vraag is wel heel toevallig. Ik gebruik sinds twee dagen (drie dagen is het maximum) Azyter 15mg/ .Heb bacterie in oog.(Heb min nu 1.75 (tien jaar geleden nog min 11, maar that's an other story). Ik zie plotseling alles scherper met dat oog, dacht dat het verbeelding was.

Andere antwoorden (2)

Het vele oogvocht vormt een bolle lens.
8 jaar geleden
Mijn vermoeden is dat je oog aan de zijkanten ietwat wordt ingedrukt waardoor de afstand tot het netvlies groter wordt waardoor je verziendheid gedeeltelijk of geheel wordt teniet gedaan