Vindt ze het 'alleen maar' niet leuk en doet ze het daarom niet, dan zou ik gaan voor de tips van Cryofiel.
Heb je de indruk dat ze het niet _kan_, dan zul je met haar moeten uitzoeken waar dat aan ligt.
Ik was vroeger zo'n kind, ik legde alles zolang op de grond neer, mijn ma wilde op maandag m'n kamer stofzuigen en legde dan alles op bed met het idee: 'Dan moet ze wel opruimen'. Waarna ik absoluut niet wist waar te beginnen, de sprei optilde en zo hòp, alles weer op de grond mikte.
Achteraf gezien was het misschien handiger geweest als ze eens samen met mij was gaan zitten, met bijvoorbeeld een paar dozen of bakken, om dingen te sorteren, want ik heb het nooit goed geleerd.
Maar ik vermoed zomaar dat het waarschijnlijker is dat het de pubervariant van niet-opruimen is, de categorie 'Dat doe jij toch? Ik heb er geen last van' - prima, zolang jij er ook geen last van hebt, en dus ook geen extra dingen als ze zegt 'Ik heb niks schoons om aan te trekken / Ik ben dit-en-dat kwijt / enzovoorts' - zij wil het allemaal zelf regelen, prima, dan doet ze dat maar. Dan is ze dus ook zelf verantwoordelijk voor dingen terug kunnen vinden, schone kleding, een schone kamer (dat is wat anders dan een opgeruimde kamer, maar dat ze 'm schoonhoudt mag je wel eisen).