Gisteren een zeer griezelige documentaire gezien over "Crystal Meth". Zou gevaarlijker zijn dan heroïne. Waarom horen we er in Nederland weinig over?

Op National Geographic Channel. De drug ontwricht hele gemeenschappen vooral op het Amerikaanse platteland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Omdat Methamfetamine (Crystal meth) in Nederland gelukkig bijna niet gebruikt wordt. Ik vind het daarom ook goed dat er weinig aandacht aan besteed wordt. Je brengt mensen niet op ideeen en maakt bijvoorbeeld ouders niet bang met iets waar ze hier niet bang voor hoeven zijn.

Mensen hebben er hier niet zoveel behoefte aan om drie dagen van de wereld te zijn, dan nemen ze liever "gewone" speed. Crack is in bijvoorbeeld Amerika ook een veel groter probleem dan in Nederland. Hier wordt crack wel gebruikt door "straatjunks", maar niet door drugsgebruikende jongeren. Ik denk dat het ook te maken heeft met het drugsbeleid. Dat mensen weten dat je van bepaalde drugs gewoon echt af moet blijven (heroine, crack, meth), omdat ze betere alternatieven hebben waar je ook mee uit je dak kunt gaan, maar waarmee je nog redelijk normaal kunt functioneren. En misschien heeft het ook nog wel met armoede / uitzichtloosheid te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het in Nederland niet zo'n groot probleem is, maar wel in Thailand, Mexico en op het platteland van de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meth is vooral gevaarlijker in de zin dat het door een hobby-chemicus thuis in de keuken gemaakt kan worden, i.p.v. dat het helemaal uit Afghanistan gesmokkeld moet worden. Doordat het min-of-meer eenvoudig te verkrijgen is, kan het veel sneller een veel groter probleem worden. In Amerika is dat gebeurd. Hier gelukkig niet, vandaar dat je er ook weinig over hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoort er hier nog niet erg veel over omdat het gebruik hier nog niet erg wijdverspreid is.
Maar het wordt wel degelijk gebruikt in Nederland.
Het grootste gevaar zit 'm er in dat het relatief makkelijk zelf te maken is en vrijwel direct verslavend is.

Zie voor meer info hier:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/1366-crystal-meth-niet-zo-onschuldig.html

http://members.multimania.nl/notevenonce/experiences.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig was er twee weken geleden op zondagavond een aflevering van Reportage op SBS6 die geheel over dit onderwerp ging. Inderdaad behoorlijk griezelig ja...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig horen we er in nederland nog niet zo veel van dit omdat er in tegensteling tot de usa een redelijk werkend drugsbeleid is dat voorlichting geeft en onderschijd maakt tussen harde en ''zachte'' drugs .in amerika is er geen voorlichting en keiharde repressie die drugs moeilijker te krijgen maakt meth is eenvoudig te maken en dus te eenvoudig te verkrijgen en daar door ook veel gebruikt hier zijn andere middelen met minder sterke nare bijwerkingen redelijk eenvoudig te krijgen en kiezen gebruikers liever die middelen waar een gebruiker die''wat nodig heeft''in de usa die keuze op een moment niet heeft en dus dan maar neemt wat te verkrijgen is

Toegevoegd na 3 minuten:
en met de verslavende/detruktieve werking van het middel maakt het het probleem snel zichtbaar