Waterwratjes worden veroorzaakt een virus. Dit kan zomaar ineens ontstaan, maar ook zo weer verdwijnen. Het beste is om ze niet open te krabben (dit vanwege littekenvorming), als dat wel zo is moet je hygiënisch te werk gaan in verband met besmetting. Dus kleding, speeldgoed en dergelijke goed schoonmaken.

Er bestaan zalfjes tegen waterwratjes, maar of ze helpen is niet bewezen. Het beste kun je gewoon het lichaam zelf zijn werk laten doen. Mocht je dochter er erg veel last van hebben, dan kun je naar een dermatoloog gaan. Deze kan middelen voorschrijven die wel degelijk werken.

Zolang het virus aanwezig is in het lichaam zullen de waterwratjes blijven komen en gaan.

http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/10291/Is-er-een-behandeling-voor-waterwratjes-in-het-gezicht

Toegevoegd na 59 seconden:
Nog meer informatie: http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/waterwratjes-mollusca-contagiosa.htm

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/53644-middelen-tegen-waterwratten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Hoe weet je dat het om haar dochter gaat??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de link checkt kun je zien dat het DAAR wel om een dochter gaat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehh, maar dat is toch een vraag van iemand anders ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was hetzelfde, dus het antwoord ook ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens klopt het antwoord wel, dus wat mij betreft een plus. Maar er wordt in het algemeen wel erg makkelijk gezegd dat je er niets aan moet doen. Dat ligt een beetje aan de situatie. Als het een kind betreft in de puberteit die ook jeugdpuistjes heeft en zich hiervoor schaamt is het een andere situatie. Als je dit als volwassene hebt gaat het kennelijk niet vanzelf weg. Bij hele jonge kinderen waarbij de klacht niet heel ernstig is zou je het even kunnen laten zitten. Een arts kan de situatie beter inschatten en aangeven wat de vraagsteller in haar geval het beste kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grappige met die waterwratjes is ook dat de volkswijsheid en de ervaring precies tegengesteld zijn aan het gegeven advies. Eentje flink kapot krabben, dan verdwijnt de rest vanzelf... Dit is wat bij mijn dochter gebeurde (maar die had ze in haar nek en niet in haar gezicht).

Andere antwoorden (1)

Waterwratjes komen vaak bij kinderen voor en zijn besmettelijk. In het gezicht is het dubbel vervelend en je moet oppassen dat je jezelf niet nog meer besmet. Maar daarnaast is het natuurlijk ook een vervelende zichtbare plek.

Er zijn geen goede zalfjes die helpen omdat het een virusinfectie betreft. Met zalf moet je oppassen dat je bij insmeren in je gezicht het virus niet verspreid en zo andere delen van het gezicht besmet.

Er wordt nog wel eens tinctuur gebruikt met vitamine A zuur. Omdat dit de gezonde huid ook irriteert moet je daar wel andere zalf opsmeren. Ook bij combinaties van allergische reacties worden wel zalven gebruikt.

Vaak gaan de waterwratjes vanzelf weg als je lichaam weerstand tegen het virus opbouwt.

Behandelmethoden zijn hetzelfde als bij gewone wratten:
- uitlepelen
- wegbranden of bevriezen (bijv. met vloeibare stikstof)
- Aantstippen met tinctuur

Ik zou je adviseren om mogelijke behandelmethoden met je huisarts te bespreken omdat de wratjes in het gezicht zitten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik verwacht trouwens dat de arts wel zal zeggen dat het vanzelf weg gaat. Wat je sowieso kan doen:

- Bij afdrogen niet wrijven met een handdoek maar deppen. Handdoek in de was doen.

- Zorgen dat het niet jeukt. probeer eens wat mentholpoeder

- Probeer eens wat middeltjes waarvan de werking niet bewezen is, maar die e.e.a kunnen verzachten (bijv. Surplus wrattenolie)

Kijk eens op fora naar ervaringen van anderen.