Hoe ontspan je na veel stress?

en dan bedoel ik nu niet sexueel maar misschien wel fysiek, ik bedoel in bad liggen of wat kan helpen snel ontspannen te worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een dag hebt met veel stress werkt het vaak het beste om direct lichamelijk flink actief te zijn. Stress is het gevolg van spanningen, en het lichaam reageert vanuit de evolutie met de vlucht/vecht reflex. In de meeste beschaafde omstandigheden is het een vaak niet mogelijk of ongewenst vanwege de gevolgen (als je tijdens een drukke dag wegvlucht van je werk ben je waarschijnlijk snel werkeloos...) en het ander is al helemaal niet acceptabel. Dan blijft het lichaam met allerlei stress-hormonen zitten, met hoge bloeddruk en andere problemen als gevolg. Als je zo snel mogelijk na het werk lichamelijk flink actief bent, is de stress op de meest natuurlijke manier afgereageerd. (ikzelf ga met de fiets naar t werk, dan heb ik op de terugweg een half uur beweging, de stress is weg als ik thuis kom, en ik hoef niet meer naar de sportschool)
Als je dan thuis bent kan je altijd nog de verschillende ande adviezen opvolgen, wat maar het beste bij JOU past...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bad nemen helpt goed, met wat sfeerlicht (kaarsjes e.d.), en een achtergrondmuziekje. Massage ontvangen, maar daarvoor heb je wel een 2e persoon nodig. Op bed liggen nadenken over mooie dingen in de toekomst kan je laten ontspannen, vrij snel als je een goede fantasie hebt.
Er zijn zoveel verschillende dingen die je kunt proberen.. ik ontspan door oude foto's en filmpjes terug te kijken, of gewoon keihard muziek aan te zetten en mee te zingen. Het hangt echt van de persoon af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dien je geen bad of wat dan ook hebt . ! Span al je spieren , of op een groep , zeg 20 sec concentreer je daarop dus ook op het tellen . Dan ontspan 40, sec en blijf je concentreren . Nog een , doe je ogen dicht ga lekker liggen (in bad ) en adem heel langzaam als of je ontspannen bent heel diep en rustig ook al ben je dat niet ! Concentreer je daarop hou dat 2 min vol . Pas op niet achter het stuur . Relax .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die eerste wel herhalen , en herhalen liefst daar waar je lekker ligt of zit ,qua comfort en temperatuur ,ogen dicht en evt een heel zacht muziekje . Het zit m in de spanning , en dan de ontspanning en ja heel rustig diep ademen , je zeeft weg op ieder moment Vd dag .
Ontspannen gaat niet vanzelf. Daar moet je soms een andere mindset voor hebben. Ga eens in een fijne houding op bed liggen, met zen-muziek of klassieke muziek op en breng dan je aandacht terug naar je ademhaling. volg je ademhaling zonder te oordelen. Als je veel stress hebt gehad moet je de tijd nemen om tot ontspanning te kunnen overgaan. Een activiteit als koken kan dan goed werken om dan na de maaltijd je over te geven aan ontspanning.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker een dagje naar de sauna werkt voor mij altijd het beste. Je kunt ook met een vriendin uit eten gaan en naar de film of je laten masseren met kalmerende olie. Of iets creatiefs doen om je hoofd leeg te maken, muziek maken en zingen, taartjes of tapas maken, slapen en een dagje luieren op de bank met een boek of een stapel tijdschriften.
Een weekendje een huisje met bad en open haard huren bij bos of strand is ook heerlijk om even uit te blazen.

Als het een lange periode van stress was, zal je niet in een paar dagen weer helemaal relaxt zijn.
Het ligt er ook wel aan of het gaat om stress na een drukke maar leuke en inspirerende periode of stress na teveel ongezonde werkdruk of spanningen. Misschien is het slim om sowieso regelmatig ontspannen momenten in te bouwen, ook in periodes van stress.