's Ochtends als ik wakker word is mijn tong helemaal wit, en komt er een onsmakelijke geur vanaf.. Hoe komt dit en kan ik hier wat aan doen?

Ik poets mijn tanden goed en eet niks raars!
Ik schaam me er wel voor, want het eerste wat ik doe als ik uit bed kom is mijn tanden poetsen inclusief mijn tong..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
23K
Kimath
13 jaar geleden
Het kan Candida Albicans zijn, maar dit moet je door je arts laten beoordelen.

Het beste antwoord

De tong is bekleed met papillen die voorsturend afslijten maar ook continu regenereren. Soms krijgen etensresten, vuil enz. de kans om zich tussen de tongpapillen te nestelen. Overdag is dat niet meteen een probleem, omdat de continue speekselvloed de tong reinigt. Maar 's nachts, terwijl we slapen, maken we geen speeksel aan en ligt de achterkant van onze tongrug tegen ons verhemelte geplooid. Dat warme, vochtige holletje is een ideale broeikas voor de bacteriën die tussen de papillen zijn achtergebleven. Deze bacteriën scheiden nitrieten af, en die geven de kenmerkende geur van rotte eieren bij het opstaan.

Wit beslag en een onwelriekende adem hebben bijna altijd te maken met een probleem in de mond, een gekleurde of witte tong kan verschillende oorzaken hebben. Denk maar aan bepaald voedsel of bijvoorbeeld een infectie, maar zelden met maag- of andere spijsverteringsklachten. Kwaaltjes die voor een onaangename mondgeur kunnen zorgen, zijn tandvleesontsteking, cariës, tandsteen, vuilophoping in de ruimtes tussen de tanden en vooral ook: beslag op de tong.
Een gekleurde, of 'beslagen' tong, is bedekt met een witte, grijswitte, gele tot geelbruine, soms nog donkerder laag. Die laag bestaat uit voedselresten, afgestorven cellen, bacteriën, een schimmel, of slijm. Een beslagen tong kan je krijgen als je koorts hebt, uitdroging, tijdens bewusteloosheid of na slapen met open mond.
In wat extremere gevallen kan je ook een beslagen tong krijgen bij mondaandoeningen of maag- en darmziekten of door een chronische niervergiftiging. Maar normaal gesproken betekent een beslagen of gekleurde tong niet dat je een van deze ziektes hebt.
Wat doe je er aan? Door met een spatel of tandenborstel zacht je tong te bestrijken, kan je de aanslag losmaken, waarna je die met goed spoelen met water kan verwijderen. Als je denkt een schimmel te hebben of als je je zorgen maakt, neem dan contact op met je huisarts of een Tandarts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wit beslag en een onwelriekende adem hebben bijna altijd te maken met een probleem in de mond, een gekleurde of witte tong kan verschillende oorzaken hebben. Denk maar aan bepaald voedsel of bijvoorbeeld een infectie, maar zelden met maag- of andere spijsverteringsklachten. Kwaaltjes die voor een onaangename mondgeur kunnen zorgen, zijn tandvleesontsteking, cariës, tandsteen, vuilophoping in de ruimtes tussen de tanden en vooral ook: beslag op de tong.
Een gekleurde, of 'beslagen' tong, is bedekt met een witte, grijswitte, gele tot geelbruine, soms nog donkerder laag. Die laag bestaat uit voedselresten, afgestorven cellen, bacteriën, een schimmel, of slijm. Een beslagen tong kan je krijgen als je koorts hebt, uitdroging, tijdens bewusteloosheid of na slapen met open mond.
In wat extremere gevallen kan je ook een beslagen tong krijgen bij mondaandoeningen of maag- en darmziekten of door een chronische niervergiftiging. Maar normaal gesproken betekent een beslagen of gekleurde tong niet dat je een van deze ziektes hebt.
13 jaar geleden
Een witte aanslag kan vele dingen betekenen;
Verminderde weerstand,
Te weinig drinken,
verminderde conditie,

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook tandsteen kan een oorzaak zijn, omdat je ook slechte adem hebt zeker ,of het zijn voedselresten die zwavel afgeven. Bij het tandenpoetsen je tong meepoetsen kan je ook eens proberen of het helpt.
13 jaar geleden
Vervelend maar nier direct iets om je zorgen over te maken. Iedereen heeft het wel eens denk ik.
Wat je wel moet doen, ook voor het slapen gaan bij het tanden poetsen de tong meenemen. Je hebt van die tandenborstels met een speciaal tongschrapertje erop.
Houdt het nu aan ga dan langs bij de huisarts of tandarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hierboven staat klopt allemaal wel, maar je hoeft echt geen erge aandoening onder je leden te hebben hoor!

Achter op je tong zijn de smaakzintuigjes wat grover. Sowieso kunnen de papillen bij de ene mens wat grover zijn dan bij de ander. Omdat dit een ruw oppervlak geeft, kunnen hier voedselresten en bacteriën wat plaque vormen, wat je ziet als witte aanslag.

Over het algemeen produceer je 's nachts minder speeksel, waardoor de kans op het ontstaan van plaque groter wordt.

Als je 's morgens na het tandenpoetsen met een speciale tongschraper (te koop bij apotheek, drogist of supermarkt) de aanslag verwijdert, ben je al voor een groot deel van het probleem af. Je zou ook nog kunnen spoelen met een speciaal middel tegen halitose (verkrijgbaar bij drogist en apotheek).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb jij 's nachts een te droge mond. Als er niet genoeg speeksel is om de bacteriën in de mond- en keelholte weg te kunnen werken, dan hoopt dat zich op je tong op. Zet een beker water op je nachtkastje en maak er gewoonte van om, als je 's nachts wakker wordt, een slok water te nemen. Of, wanneer je altijd de hele nacht doorslaapt, neem dan 's avonds een extra glas vocht (water of thee) te drinken.
Amadea