Wat te doen tegen nachtelijk knarsetanden ? Resultaat een gebit dat kapotgebeten is. Alle vullingen weg om de 6mnd enz.Kalmeerpillen helpen niet..

Vermoedelijk komt het omdat ik in een periode van ernstige stress zit en misschien ook omdat ik omwille een mislukte rugoperatie aan de morfine (patchen) zit om de pijn te kalmeren. Tandarts stelt een duur niet terugbetaald "mondstuk" voor wat je 's nachts inbrengt. Heeft er iemand ervaring ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Er zijn diverse oplossingen of behandelingen mogelijk, van een bitje tot een elektronisch apparaatje dat het tegen gaat. Zie de bron voor meer info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mee naar de tandarts, in eerste instantie. Die kan een soort 'bitje' voor je maken dat je 's nachts kunt dragen, zodat in elk geval de schade aan je tanden beperkt blijft.
Inderdaad kan knarsetanden (bruxisme) een psychisch verschijnsel zijn alsook een bijwerking ; uiteindelijk zul je dus aan die oorzaken moeten gaan werken - of gewoon levenslang met een bitje slapen natuurlijk.

Nog veel meer informatie, over de oorzaak, de gevolgen en de behandeling in de bron.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat het bitje niet vergoed wordt in de huidige tandartsverzekering zal vermoedelijk zijn omdat een kapot gebit natuurlijk geen levensbedreigende aandoening is. Het kost echter ook weer geen duizenden euro's (eerder ergens rond de 200) ; die keus zul je dus zelf -uit behoud voor je gebit- moeten maken ; het gaat echt ettelijke jaren mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
+ en nog even een toevoeging:
Er zijn bitjes verkrijgbaar van zacht en hard kunststof. Ik gebruikte de zachte; die zit veel prettiger, maar was na een jaar versleten. Daarom wordt nu de harde "anti-knarsplaat" (zoals-ie officieel heet) aanbevolen. Beslist doen, want anders is de kans groot dat je kiezen stuk voor stuk gaan afbreken door het knarsen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen: het antiknarsbitje van mijn man werd wel vergoed uit de (aanvullende) tandartsverzekering. Hangt wel af van je verzekering. Het is de moeite waard om daar naar te informeren
Zo'n mondstuk is heel functioneel. Het is glad waardoor je je tanden beschermd en het knarsen gaat er ook sneller van weg. Het is inderdaad een enorme dure aanschaf maar je kan er veel voordelen uit halen. Het is overigena wel wennen en je moet er wel voor zorgen dat het mondstukje ook confortabel zit. Zodra je ook maar iets voelt drukken kan je hem ook niet gebruiken, dan kan je je mond openhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met de voorafgaande reageerders eens. Een van mijn beste vriendinnen had/heeft dit probleem. Door het 'bitje' dat ze nu heeft en waar ze 's nachts mee slaapt blijft haar gebit intact, allemaal kronen trouwens door het knarsen, en zegt zelfs ze dat ze nu rustiger slaapt. Evenals haar partner die gek werd van haar geknars. ;) Ze moest er even aan wennen en maakte grapjes dat ze zich net een paard voelde enz. maar voelt ze nu stukken beter omdat ze beiden weer goed slapen. Sterkte en succes.