Is een dure tandpasta beter voor mijn tanden?

Er is nogal wat prijsverschil in verschillende tandpasta en ik ben benieuwd of dit ook echt wat uitmaakt in kwaliteit.

6 jaar geleden
in: Gebit
4.1K
Cryofiel
6 jaar geleden
Het poetsen is het belangrijkste. Waarmee, dat doet er niet zo gek veel toe. Je kunt ook poetsen met (grof) zout. Niet oplossen, je moet de zoutkorrels nog kunnen voelen. Nat zout heeft namelijk als voordeel dat het hard genoeg is om de tandplak van het gebit te verwijderen, maar niet zo hard dat het tandglazuur ervan beschadigd raakt.

Antwoorden (2)

Op internet zijn er zelfs studies waarbij gezegd word dat er beter helemaal geen tandpasta gebruikt dient te worden:

http://deutrechtsetandartspraktijk.nl/tandpasta-maakt-tandenborstel-niet-effectiever-tegen-plaque/

Het is geen direct antwoord op je vraag maar als het beter is zonder tandpasta dan lijkt het mij dat het merk etc er ook niet meer toe doet :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, mijn tandarts zegt althans dat het niets uitmaakt welke tandpasta je gebruikt. Als er maar fluor inzit.
Toen ik vroeg welke hij dan gebruikte, was het antwoord dat hij merk X gebruikte omdat het een prettige smaak had.

Als je gevoelige tanden hebt, blijkt sensitive tandpasta wel te helpen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Complex 3 van Lidl (slechts 80 cent) kwam bij de Consumentenbond bijvoorbeeld als één der beste tandpasta's uit de bus.

Toegevoegd na 21 minuten:
Edit: Fluor -> fluoride natuurlijk.

Het prijsverschil tussen de goedkope tandpasta van Lidl en de duurste merken is deels te verklaren door de ingrediënten. Verder besteden de bedrijven achter de dure tandpasta’s veel geld en energie aan de ontwikkeling, verbetering en het testen van producten. Zonder duurdere producten geen goedkope en geen nieuwe ontwikkelingen. Maar het effect hiervan is dus minimaal.
Sensodyne claimt een speciale samenstelling voor gevoelige tanden en Parodontax zegt het tandvlees te versterken. Of de speciale ingrediënten echt werken, staat (nog) niet onomstotelijk vast.
SimonV
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Geen fluor... maar fluoride. Het woord 'fluor' wordt helaas misbruikt door sommige paniekzaaiers. Ze hebben gelijk dat fluor extreem gevaarlijk is. Maar dat zit dus in geen enkele tandpasta.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor de correctie!