Is een tandarts verplicht te melden als je ontstoken tandvlees hebt?

Ik heb al een paar jaar geen beugel meer, maar mijn draadje wat je erna krijgt was los gegaan. Ik terug naar de orthodontist en het eerste wat ik te horen kreeg was een hele preek over dat ik ontsteken tandvlees had en nog allemaal gezeik en dat ik bij hun terug moest komen voor controle. Een paar dagen voor deze controle moest ik naar de tandarts en deze zij echter dat er niks aan de hand was, toen ik een paar dagen later weer bij de orthodontis kwam kreeg ik weer een heel gezeik te horen dat het nog steeds ontstoken was en weer een heel gezeik er om heen. Hierna kregen de orthodontist en de assistente nog een woordenwisseling of het nou wel of niet ontstoken was, volgens de assistente moest ik terug komen voor controle en volgens de orthodontist niet. Echter word ik hier erg gek van en weet ik onderhand niet meer wie ik moet geloven. Dus bij deze de vraag, is de tandarts het verplicht te melden als je ontstoken tandvlees hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Als je tandarts niets zegt over ontstoken tandvlees en de orthodontist wel dan is dat natuurlijk erg vreemd. Ik zou geneigd zijn om je tandarts te geloven, maar als je het zeker wilt weten hoe het met je tandvlees is gesteld dan raad ik je aan een afspraak te maken bij de specialist bij uitstek en dat is de parodontoloog.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik daar een verwijzing voor nodig?
Ceeve
12 jaar geleden
Een verwijzing is niet per se nodig, of het wordt vergoed is een andere kwestie. Maar je zou ook eerst eens naar een mondhygiëniste kunnen gaan dat wordt vrijwel zeker vergoed. Maar het hangt altijd van je verzekeringsvoorwaarden af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, in ieder geval bedankt! Ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe het zit met de verzekering.

Andere antwoorden (2)

Als de tandarts constateert dat je ontstoken tandvlees hebt dan moet hij dit wel melden ja, maar jouw tandarts ziet het blijkbaar niet als ontstoken tandvlees. In jouw geval zou ik eerder je tandarts geloven, die gaat over het tandvlees, de orthodontist is alleen voor je beugel. de assistente zou ik sowieso niet geloven, die heeft toch minder opleiding gehad dan je tandarts.
Als je helemaal van het gezeik af wil zijn raad ik je aan om beter je tanden te poetsen (misschien zelfs met een elektrische tandenborstel). ga vooral ook goed over je tandvlees heen, dat moet je niet vergeten met poetsen. dan wordt het vanzelf beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tandarts is niet verplicht te melden dat je ontstoken tandvlees heb omdat het een vrij bedrijf is en ik zou de orthodontist geloven die heeft naar mijn weten een hogere opleiding gehad
maar het belangrijkste ga op je gevoel af