Wanneer je een Tandwortelpunt ontsteking of ontsteking hebt. En de kies word er uit getrokken is die ontsteking dan helemaal weg?

of Wortelkanaal behandeling. Als er een kies dan is uit getrokken is de pijn dan echt helemaal weg??

Toegevoegd na 42 seconden:
En krijg je niet weer de pijn die je er voor had op diezelfde plek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
6K

Het beste antwoord

De pijn zal grotendeels weg zijn.

De ontsteking zit rond de tandwortel. Of de kies nu wordt getrokken of dat je alleen maar een wortelkanaalbehandeling krijgt: in beide gevallen zal de tandarts het wortelkanaal helemaal schoonmaken. Het klinkt akelig, maar vaak wordt daarvoor een soort rager gebruikt. Ook wordt er een soort ontsmettingsmiddel in het openliggende wortelkanaal gespoten.

De directe oorzaak van de pijn is dan weg. Ook de zenuw die de pijn doorgaf is weg.

Maar...

Als je een flinke zwelling had, is die nog wel aanwezig. Dat geeft een doffe pijn. Veel, veel minder erg dan de pijn die je daarvoor had, maar die doffe pijn is er nog even.

Ook de "afgeknipte" zenuw kan nog een tijdje een scherpe "punt-pijn" geven. Dit duurt een paar uur tot twee dagen, en is goed te bestrijden met eenvoudige pijnstillers.

Als de kies wordt getrokken, heb je natuurlijk de pijn van de wond in het tandvlees. Maar ook die is goed te bestrijden met gewone pijnstillers.

Mijn eigen ervaring is:
--  De echte pijn, die allesoverheersende pijn waarvan je wilt huilen en waar je je heel ellendig van voelt, is direct weg.
--  De doffe na-pijn van de resterende zwelling heb ik wel eens gevoeld, maar dat was geen probleem. Het voelde aan als een soort blauwe plek waar je niet aankomt. Ik heb er geen pijnstiller voor nodig gehad.
--  De scherpe punt-pijn van de afgeknipte zenuw ken ik alleen in theorie, doordat de tandarts mij daar steeds voor waarschuwde. Ik heb het nooit gevoeld.
--  De wond in het tandvlees na het trekken heb ik wel gevoeld, maar ook daar heb ik nooit een pijnstiller voor hoeven gebruiken, hoewel ik die wel meekreeg van de kaakchirurg. Alleen bij het tandenpoetsen was het pijnlijk als ik per ongeluk de wond raakte - maar dat lag aan mijn eigen onhandigheid, en na 20 seconden tranen in de ogen was die pijn ook weer weg.

De angst voor de ingreep is erger dan de ingreep zelf. Na afloop zul je opgelucht zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja! Dan is de pijn weg! Tenminste, dat was mijn ervaring een paar jaar geleden. Een zomervakantie absoluut verpest door kiespijn (ontstekingen), waarna de kies er uit moest. Wat een zaligheid was dat, onmiddellijke opluchting. Ik geloof dat ik nog wel één of twee pijnstillers heb genomen (ook omdat ik inmiddels een fanatieke gebruiker was geworden :-) en dat het belangrijk was dat de wond schoon werd/bleef. Dat deed ik met spoelingen. Maar de pijn was weg.
Als jij voor die ingreep staat: je zult je geweldig voelen! Succes en sterkte, maar het valt echt mee!