Is het beter om je tanden voor of na het ontbijt te poetsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (5)

Niet te veel poetsen maar wel grondig poetsen.
Als je de avond ter voren uw tanden hebt gepoetst dan heeft het niet veel zin deze voor het ontbijt nog eens te poetsen.
Robby BB

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kan nu wel zijn dat je een vieze smaak in de mond hebt en dan kan je mischien je tanden met klaar water poetst of je mond spoelt.
Als je tandpasta gaat gebruiken dan verpest je de smaak van je morgendeten. Poetsen moet maar moet zeker niet altijd met tandpasta.
1x per dahg is voldoende.

Toegevoegd na 11 minuten:
Teveel tanden poetsen kan je tanden naar de vernieling helpen, zo ook de nuttige bacterien die zich in de mond bevinden. Het tast ook het binnenste van de mond aan zodat je vatbaarder bent voor infectie in de mond. De mond heeft een eigen verdediging tegen invloeden van buitenuit, die je kan verzwakken door bv 3x per dag je tanden te poetsen met tandpasta. Als je dan toch 3 xper dag wil poetsen, 2maal met alleen water en 1 maal 's avonds met tandpasta, dit omdat de mond dan 's nachts de tijd heeft om te herstellen.
Bekijk het alsof je alle dagen 3 maal onder de douche zou gaan en telkens zeep gebruikt. Dit gaat ook problemen geven voor de huid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik poets mijn tanden altijd na het ontbijt. De meeste mensen in mijn omgeving doen het voor het eten omdat ze hun adem vinden stinken. Maar als je niet met een grote groep of iets dergelijks aan tafel zit te ontbijten en alleen snel een boterham in je mond propt voordat je naar school gaat hoef je niet bang te zijn dat andere mensen je vieze ochtendadem ruiken.

Maar het is sowieso beter om na het ontbijt je tanden te poetsen omdat je dan alle etensresten en dergelijke weg poetst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste na je ontbijt. Eerst even een kwartiertje wachten, anders heb je kans dat je je glazuur weg poetst.
Voor het ontbijt heeft niet zo heel veel zin, en dan smaakt je eten ook niet meer lekker.
10 jaar geleden
Je moet niet te snel na het eten je tanden poetsen. Dan kan je je glazuur beschadigen, maar dat is vooral zo als je zure voeding hebt binnengekregen, bijvoorbeeld sinaasappelsap, frisdrank of zuur fruit. Als je binnen 30 minuten daarna gaat poetsen kan dat slecht zijn voor je gebit.
Wanneer je niet zuur eet kan je op zich prima na je ontbijt poetsen. Als je geen tijd hebt om een half uur te wachten na je ontbijt kan je het beter voor je ontbijt doen.

Het voor je ontbijt poetsen doet mijn schoonfamilie ook, maar dat heb ik nooit begrepen, je poetst toch voor schone tanden? Dan is het toch niet lekker om na het poetsen te gaan eten?

Kijk ook eens in de link in de bronvermelding, daar is deze vraag ook gesteld en is er een hele discussie over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna je hele antwoord is goed alleen dat laatste stukje niet. Mijn tandarts zegt dat je plaque kan verwijderen door 1x per dag goed te poetsen. Plaque kan zich niet voor eeuwig hechten binnen 24 uur. Het maakt niet uit of dat voor of na het eten is (behoudens het stukje zure voedingsmiddelen dus).
"De redenering achter het poetsen vóór het ontbijt is dat je dan de meeste bacteriën verwijdert die op je tanden zitten. Als je daarna eet, zijn er minder bacteriën aanwezig om de suikers in zuur om te zetten en dus worden je tanden op dat moment minder aangetast. Dat is dus één denkpiste, maar ze wordt niet gevolgd door de meerderheid van de tandartsen. Het voordeel van die kleine hoeveelheid bacteriën wordt immers teniet gedaan door de etensresten die nà het ontbijt op en tussen de tanden blijven zitten. Best poetsen na het ontbijt dus. Als u er vers fruitsap bij drinkt, wacht u zelfs het best tot een uur na het ontbijt. Net als cola tast fruitsap het glazuur aan zodat meteen poetsen het wegslijten van de tanden versterkt. Om die zuren weg te spoelen, is het overigens verstandig na cola of fruitsap wat water te drinken.