ik moet over 2 dagen naar de tandarts en ik heb heel veel kalk achter me tanden ik spoel ik poets doe met een naaltje het weg halen niks werkt tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
4.5K

Antwoorden (7)

Minder koffie en thee drinken.
De tandarts kan dit gewoon weghalen. Dit is tandsteen. Dan gaat nie makkelijk weg met tandenpoetsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je tandarts om tips? Je ziet hem over 2 dagen tenslotte...
Hij kan de kalk ook snel en bijna pijnloos weghalen. Je voelt alleen een irritant getril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandenragers gebruiken te koop bij het kruidvat onderandere.
12 jaar geleden
Laat het de tandarts weghalen. Een goede electrische tandenborstel kan het helpen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk tandplak wat je voelt. Dit merk je ook na het poetsen als je bloedend tandvlees hebt. Tandplak houdt bacteriën en andere vuiligheid geplakt aan je tanden. Hierdoor krijg je sneller ziektes op je tanden en tandvlees (ontstekingen, gaatjes, abcessen) en vaak is tandplak een van de oorzaken voor slechte adem. Dit is heel normaal hoor. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je nog eens bij de tandarts bent geweest, maar ikzelf ga ieder half jaar op bezoek.

Jammer genoeg is tandplak niet te verwijderen met poetsen, spoelen of zelfs een naaldje. Dit laatste vind ik erg gevaarlijk, want je schraapt wel een beetje weg, maar de vuiligheid kan zo in je tandvlees terecht komen met nog ergere gevolgen als ontstekingen etc.

Gewoon afwachten tot het tandartsbezoek zou ik zeggen. Is niet fijn, zo in je mond laten 'werken'. Maar meestal zijn het vooral kleine pijntjes en veel te hoge industrial music tones die je te verwerken krijgt, hoor. Ik heb nog niemand weten sterven (tenzij in gedachten en dat doe je jezelf aan) van een tandartsbezoek. Denk maar eens aan de stralende glimlach en het tandartsschone gevoel achteraf :)

Ik kan je wel aanraden om na je tandartsbezoek dagelijks zowel 's morgens als 's avonds perfect getimed 2 minuten je tanden te poetsen (deel dit in dertig seconden per onder- en bovenhelft, mooi tand per tand, ook achterkant), achteraf flossen en je zal merken dat je veel minder tandplak zal hebben en zelfs gaatjes kunnen vermeden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flossen voorkomt tandsteenaanslag en houdt je gebit gezond. Bij grote tussenruimten kun je evt. een tandenstoker of rager gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wist je dat het zuur van vruchten vuilbacteriën van voedselresten in de mond en aan de tanden vernietigt? Door het eten van appels wordt ook de onaangename tandaanslag verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Flossen? Daar lopen de meningen over uiteen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9427372/___Tanden_flossen_helpt_niet___.html
2 Maal per jaar naar de mondhygiëniste en je hebt een prachtig tandsteenvrij gebit en genoeg informatie om het ergste te voorkomen.

Bij iedere tandartspraktijk is tegenwoordig een tandhygiëniste werkzaam. Vraag je eigen tandarts ernaar, meestal is ze in dienst van de praktijk/tandarts.