Is elektrisch poetsen écht beter?

Ik hoor dit van verschillende mensen, maar ik ben onder andere benieuwd naar ervaringen. De mensen die me zeggen dat elektrisch poetsen beter is hebben dat 'ergens gehoord', en hebben niet een daadwerkelijk betere ervaring in de praktijk. Ik ben benieuwd of jullie wél positieve ervaringen hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
6.3K

Het beste antwoord

ja, electrisch poetsen is beter, maar kijk wèl uit met wat voor soort tandpasta je gebruikt!
Toen ik begon met elektrisch poetsen werden mijn tanden witter,nou ja, in ieder geval schoner; na een week of zo werden ze ineens stukken bruiner; had ik glazuur weggepoetst:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

goed flossen,voldoende lang poetsen,EN twee keer per dag,dan voldoet een hand borstel prima!Mijn man,tandarts in ruste vergelijkt het altijd met nat en
elektrisch scheren,het gaat met aandacht allebei goed,
je bepaalt zelf je voorkeur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektrische tandenborstels die optimaal gebruikt worden, zijn wel degelijk beter dan gewone tandenborstels, dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Het correct gebruiken van elektrische tandenborstels vormt een betere preventie voor tandbederf of cariës. Ook verwijderen elektrische tandenborstels beter tandplak dan gewone: niet alleen op de tanden, maar ook tussen de tanden in.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik gebruik al zo'n 10 jaar een elektrische tandenborstel en mijn tandarts zegt dat ik 'zo door moet gaan' met mijn gebit te verzorgen. Hij hoeft geen tandsteen meer te verwijderen, wat voorheen wel altijd nodig was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut.
Het gaat om de intensiteit van de borsteldraaiingen.
Met de elektrische borstel komen je tanden vele malen vaker aan de beurt in dezelfde tijd als dat je met de hand kunt bereiken.
Ook de gelijkmatige druk op je tandvlees is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een elektrische borstel poetst veel effectiever.
Veel meer bewegingen per seconde.
Dat lukt je niet met een handborstel.
Dat wil echter niet zeggen dat een elektrische borstel per definitie beter poetst.
Als je met een handborstel de tijd neemt kan het effect even goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik poets elektrisch en soms manueel als ik ergens anders logeer ofzo. Voor mij is het altijd een groot verschil, als je met je tong over je tanden gaat na een poetsbeurt. Voelt gewoon veel frisser, reiner aan nadat ik gepoetst heb met de elektrische tandenborstel.
Zo duur zijn die elektrische tandenborstels toch niet meer. Koop er gewoon één en overtuig jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben heel positief al is het alleen a vanwege het feit dat de hoeveelheid tandsteen enorm is verminderd sinds het gebruik van een elektrische tandenborstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig ook tandenborstels met een normale batterij erin.

Die had ik laatst eens gekocht om het uit te proberen en je merkt echt direct verschil.

Je tanden worden veel schoner en hierdoor heb je een frisser gevoel in je mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het poetseffect is beter omdat de elektrische tandenborstel "voor je werkt".
Tweede voordeel is dat je minder kracht zet waardoor je tandvlees niet "weggepoetst"wordt. Daardoor worden de tandhalzen door het tandvlees beter beschermd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer zeker weten.
Sinds ik elektrisch poets, heeft de tandarts niet veel meer te doen.
Mijn gebit is gewoon superschoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut, ik heb maanden niet meer elektrisch kunnen poetsen en mijn tanden hadden daardoor veel meer aanslag dan normaal.
Nu kan ik weer elektrisch poetsen en het voelt veel schoner en mijn tanden blijven veel langer wit

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn tandarts vertelde me laatst trouwens dat als je hetzelfde effect wilt als elektrisch poetsen, je 8! minuten met een tandenborstel moet poetsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik zowel een gewone als een elektrische borstel. Ik poets het liefst gewoon, maar soms kost dat me veel moeite, vooral als ik achterin moet poetsen (ik krijg dan snel kokhalsneigingen), dan poetst het veel makkelijker met zo'n klein elektrisch ding. Ook scheelt het veel heen-en-weer-bewegingen.
Mijn tandarts heeft bij mij nooit verschil kunnen ontdekken qua tandsteen of tandvleesconditie, ook niet toen ik een tijd alleen elektrisch poetste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik poets ook het liefst gewoon. Gewoon met een elektrische tandenborstel dus.

Met een hand-tandenborstel poetste ik altijd te hard, elektrisch dus een goede oplossing. Eerst had ik al weinig plaque(en minder glazuur door het harde poetsen), maar nu bijna niets meer, tandplaque dan hè.

Elektrisch hoef je slechts op je tand en tandvlees te zetten en heel weinig druk uit te oefenen. Dat is erg fijn als je snel last hebt van je hand (RSI). Ook duurt elektrisch 2 min korter dan de 4 min met de hand.

Door het goede onderhoud aan mijn tanden + ouders die mij van baby af aan goed voor mijn tanden en eten/drinken hebben gezorgd + geluk, zorgt er nu voor dat ik mijn tandartsverzekering op heb kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een electrische tandenborstel is praktisch en hygienisch, dus naar mijn mening positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is absoluut effectiever maar je moet hem wel op de goede manier gebruiken. Teveel mensen gebruiken hem zoals je een handtandenborstel gebruikt. De elektrische borstel doet het werk je hoeft hem alleen op het element te houden (even stil houden) dan met het element mee draaien en hem weer even stil houden. Kijk voor meer info maar op tandartsplein.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op jou vraag is JAH!
Vraag me niet waarom, maar het is zo!

Ik heb stage gelopen bij een tandartspraktijk en de tandarts adviseerde voor alle mensen om elektrisch te poetsen.

Bel anders zelf eens naar je eigen tandarts, hij zal gegarandeerd zeggen dat het antwoord ja is...
En dan krijg je meteen te horen waarom dat zo is.
=)