Wat veroorzaakt het vreselijke pijngevoel na het tandsteen verwijderen, het voelt alsof er gaatjes tussen de kiezen zitten?

Tandsteen verwijderd en nu heb ik erna kiespijn. Zelfs een foto laten maken maar er was niks aan de hand. Ik voel toch echt kiespijn maar dat is een tijdje wel en dan gaat het weer over, vooral bij koud en bij het tussen tanden reinigen. Is er een gel of iets anders waarmee je de pijn kan dempen en het glazuur versterken op de pijnlijke plekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
26.3K

Het beste antwoord

Als men de tandsteen weggehaald heeft tussen de tanden en het tandvlees kan men inderdaad de pijn voelen welke je beschrijft. Mijn vrouw had dit ook en laat sindsdien geen tandsteen meer verwijderen, wan haar tanden gingen los zitten. Na enige weken zaten ze weer vast, maar het is nooit meer voor 100% goed gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat heb ik nou ook!
sinds de mondhygiëniste dit doet, is mijn tandvlees steeds verder teruggetrokken. mijn onderste voortanden zaten helemaal los, en op de rand met mijn tandvlees, waar de tandhalzen bloot liggen, heb ik sindsdien regelmatig gaatjes.
En ik moet nu na het eten nog "kilo's" vlees of brood uitpeuteren: dat hoefde ik daarvoor ook nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mijn vrouw komt er geen mondhygieniste meer aan haar tanden en dat bevalt haar het beste.

Andere antwoorden (3)

De tanden hebben beschermd gezeten van invloeden van buitenaf door het laagje tandsteen.
Als dat er ineens af is, is het een hele schok.

Vergelijk het met buiten lopen in een lekker warme jas, en ineens word je jas afgepakt.
11 jaar geleden
Je zou kunnen proberen met Sensodyne of Elmex te poetsen : mijn ervaringen daarmee (ivm warm/koud!) zijn erg goed, en je hebt Sensodyne ook in een whitening-versie, wat ik altijd wel fijn vind.

Ik 'rag' tussen m'n kiezen met raggertjes van de Action, (je hebt ze ook bij Etos ed, maar die zijn wat duurder) en daar doe ik eerst tandpasta op ( op aanraden van de mondhygieniste) . Dit zou moeten voorkomen, dat er weer zoveel tandsteen ontstaat....ik doe dit nu bijna een half jaar, dus ik moet er binnenkort weer heen : ben benieuwd....

Hopelijk helpt het je tegen je kiespijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die pijn wordt veroorzaakt doordat de tandarts het tandsteen verwijdert met een zeer snel trillende, gebogen naald.

Hij/zij kan niet voorkomen dat het tandvlees hier en daar ook een beetje 'wordt meegenomen'
(De pijn die het doet verdwijnt overigens na enkele dagen vanzelf weer)

Als je daarentegen door een parodontoloog laat behandelen voel je veel minder pijn omdat hij/zij bij elke tand en kies afzonderlijk het tandsteen met de hand verwijdert.

En zoals hier al aangegeven helpt Sensodyne een beetje pijnstillend, dus dat kun je eventueel nemen.

Groet,
Ton