wat het beste te doen tegen tandvleesontsteking?

ik heb nu sinds eergisteren aan twee kanten last van een tandvleesontsteking..
wat ik nu doe is een gaasje met waterstofperoxide besmeuren en hier op kauwen aan beide kanten..dit voor een paar keer per dag..
verder lees ik over hard poetsen zodat het tandplak word verwijderd en ergens anders over zacht poetsen en tandvlees zo min mogelijk irriteren..

tips please...

liefs

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
13.2K

Antwoorden (9)

Inderdaad niet te hard poetsen op de ontstoken plekken, desnoods een paar dagen daar niet poetsen. Daarnaast is het slim om even langs de mondhygiënist te gaan, die kan je het best behandelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om erger te voorkomen kun je het beste naar de mondhygieniste gaan om je gebit goed te laten reinigen.
Zij zal je ook tips geven hoe je dat het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik spoel als ik heb heb met waterstofperoxide, maar met water verdund, 1:3, gaat prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben onlangs bij een mondhygieniste geweest voor tandvleesontsteking. Ze heeft het ingespoten met desinfectie middel en me aangeraden met houten tandenstokers (de driehoekige, niet om kaasprikkers) tussen de tanden en kiezen te 'flossen'. Bij de ontsteking kan het gaan bloeden maar dat is juist goed omdat met het bloed ook de bacteriën mee naar buiten komen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist..+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is de zelfde tip als ik vorige week kreeg. Mij gaven ze alleen geen houten tanden stokers maar rubberen stokjes mee. Van het bloeden moet je inderdaad niet schrikken dit wordt vanzelf minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vooral wel blijven poetsen, maar niet te hardhandig.
paulus811
11 jaar geleden
Klopt steefun, tandenstokers zijn er ook van rubber. Die zijn nog handiger omdat je voor de achterste kiezen een beetje 'om een bochtje' kunt werken. Bij de Action kost een pakje nog geen euro.
Je kunt het eventuele tandsteen uit de pockets laten halen door de tandarts (ik weet niet of mondhygienisten dat doen)
en daarna goed poetsen, flossen en met 1%peroxide gorchelen.

Goed op je vitamines letten is ook heel belangrijk, vooral vit C helpt maar vervangt het bovenstaande NIET.

Zit er geen tandsteen in je pockets, dan zou desinfectie en stokertjes goed helpen maar vergeet ook hier de vitamines niet.

Blijf er NIET mee door lopen, dat kan je je tanden/kiezen kosten en nare infecties in het bloed geven zoals schade aan hartkleppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een geringe tandvleesontsteking is een heel gewone aandoening en komt bij negen van de tien volwassenen voor. Gezond tandvlees is roze (soms bruin/zwart) en stevig. Bij een tandvleesontsteking wordt het paarsrood, zacht en glimmend en gaat het gemakkelijk bloeden, vooral bij het tandenpoetsen. De aandoening ontstaat gewoonlijk door de ophoping van plaque op de plaats waar het tandvlees tegen de hals van het element ligt.
Het is inderdaad verstandig om het goed te blijven reinigen. Doet nu pijn, maar ingrijpen is wel van belang. Het beste is om de mondhygieniste een grondige reiniging te laten doen.

Als tandvleesontsteking niet wordt behandeld, zal het tandvlees zich van het element terugtrekken en ontstaat er een pocket waarin zich nog meer plaque kan ophopen. Bacteriën in de plaque kunnen ervoor zorgen dat de ontsteking zich verspreidt. Uiteindelijk kan zich parodontitis of terugtrekkend tandvlees ontwikkelen.

Bij tandvleesontsteking zal uw tandarts of mondhygiëniste waarschijnlijk uw tanden schoonschrapen om plaque en tandsteen (verharde plaque) te verwijderen. Na het schrapen wordt het gebit gepolijst. Regelmatige vervolgbezoeken aan de tandarts kunnen nodig zijn om de conditie van het tandvlees in de gaten te houden.

Kijk voor meer informatie over de aandoening en eventuele behandelingen op kiesBeter.nl:
http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/medische-encyclopedie/tandvleesontsteking/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een tandvleesontsteking kan je heel goed behandelen én voorkomen met het zwarte tandpoeder Dentie. Helaas kan je dit in de courante handel niet meer zo makkelijk vinden, maar mijn apotheker bestelt het voor mij.
Als je ontstekingen hebt, dik Dentie erop doen en 10 minuten laten "trekken". Nadien het zo heet mogelijk water spoelen. En dit enkele keren per dag.
Preventief dagelijks 's morgens en 's avonds je tanden poetsen met Dentie.
En uiteraard ook de raad van de tandarts opvolgen : tandsteen jaarlijks laten verwijderen etc. en indien nodig antibiotica nemen (dat is als het een abces wordt) enz enz... je hebt al heel wat nuttige tips gekregen, dus...
BTW : je kan Dentie heel goed combineren met gewone tandpasta, dus eerst met Dentie nadien nog es met gewone tandpasta poetsen voor een fris smaakje. Want lekker is Dentie helaas niet.
11 jaar geleden
Als je steeds last van tandvleesontsteking hebt, kan je het beste ragers gebruiken die kan je kopen bij de drogist. De parodontoloog kan je adviseren welke het beste zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zachtjes poetsen met een zachte tandenborstel dus geen medium of harde! Electrisch poetsen is nóg beter. Het kan zijn dat het tandvlees gaat bloeden en dat duidt dan idd op ontstoken tandvlees. Blijf het hoe dan ook goed (zachtjes) poetsen en gebruik flossdraad en/of ragertjes om tussen de tanden en kiezen schoon te maken. Verder kun je bij de apotheek of het Kruidvat de mondspoeling Corsodyl halen. Deze is speciaal voor tandvleesproblemen bedoeld.

Toegevoegd na 51 seconden:
Hoe beter het schoon is hoe sneller het geneest!