waarneer moet je naar de dokter?

mijn zus is al meer dan 3 maanden niet ongesteld geweest, ze heeft nog nooit de pil gebruikt, daar komt het dus niet door. ik zeg zelf dat ze misschien maar eens naar de dokter moet, maar dan antwoordt ze van; nou ik vind het niet erg hoor. is dit niet ongezond?

Toegevoegd na 1 dag:
mijn zus is 18, heeft dus niet en nooit de pil geslikt. eet ook niet weinig en het is trouwens al meer dan 4 maanden, mijn moeder heeft vandaag nog even gebeld naar de huisarts voor advies , die zei wel even voor controle te komen

wel is ze pas met een nieuwe studie begonnen (ivm met stress) maar dat zou dan toch onderhand dan wel weer een keer normaal moeten worden?

Toegevoegd na 1 dag:
mijn zus is 18, heeft dus niet en nooit de pil geslikt. eet ook niet weinig en het is trouwens al meer dan 4 maanden, mijn moeder heeft vandaag nog even gebeld naar de huisarts voor advies , die zei wel even voor controle te komen

wel is ze pas met een nieuwe studie begonnen (ivm met stress) maar dat zou dan toch onderhand dan wel weer een keer normaal moeten worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan zeer ongezond zijn. Er zijn namelijk diverse oorzaken waardoor je menstruatie kan wegblijven. Hieronder zijn er al wat genoemd. Beter naar de dok, zo snel mogelijk en even uitstrijkje laten maken. Het hoeft niks te zijn, maar een vriendin van mij heeft op die manier haar baarmoederhalskanker ontdekt. Niet zo laconiek! Meteen naar de dok met dit soort zaken, het is geen blauwe plek die morgen weer over is, dit is iets interns, beter neem je dat heel serieus. Ik druk het je zus op haar hart, ga please naar de doktor!

Antwoorden (5)

Als je zonder reden een lange tijd niet ongesteld bent geweest, is dit zeker een reden om naar de dokter te gaan.

Paar dingen die meespelen:
- Hoe oud is ze?
- Wanneer was ze voor het eerst ongesteld?
- Heeft ze normaal gezien wel een regelmatige menstruatie?
- Heeft ze veel last van stress?
- Heeft ze last van ondergewicht?

Toegevoegd na 1 minuut:
Door stress en ondergewicht kan de menstruatie stoppen.
Als je nog jong bent en niet zo lang ongesteld, verloopt het nogal eens onregelmatig.
Vanaf de eerste keer dat je ongesteld bent geworden, duurt het circa 2 jaar voordat het regelmatig word. In de periode ervoor kan er wel eens een paar maanden tussen zitten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 nog één ding, ben je misschien zwanger.
Misschien is ze ongewenst zwanger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan ook zijn dat ze een kieste heeft in haar baarmoeder! even naar de dokter gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze rond 50 is, kan het ook de overgang zijn. Heeft ze ook opvliegers en stemmingswisselingen? Ze kan het beste even naar de dokter gaan. Had ze al lang moeten doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schrijfster zegt dat ze 18 is hoor
NEE niet naar de dokter! onnodig!
je bent meestal jarenlang nog onregelmatig ongesteld als je de pil niet slikt.
een vriendin van mij was 8 maand niet ongesteld, daarvoor hoefde ze ook niet naar de dokter!
het is niks ernstigs, het kot vanzelf wel weer

en als ik je zus was zou ik juist blij zijn dat ik 3 maand niet ongesteld was, niet steeds humeurig en om de paar uur naar de wc gaan en verschonen!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Je weet niet hoe oud de zus is, en andere details. Dit kun je niet zomaar concluderen, er kunnen meerdere oorzaken zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als die zus nou eens 28 is?
Drepolli
12 jaar geleden
Thumbs up jij begrijpt dat je niet om elk stom dingetje naar de dokter moet. Jammer genoeg is de mentaliteit in Nederland zo dat ze met een verkoudheid al bij de dokter zitten >.>
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet over een 'stom dingetje'. Als een volwassen vrouw in de vruchtbare leeftijd drie maanden lang niet ongesteld wordt zonder zwanger te zijn, gaat er iets goed fout in haar hormooncyclus. Dat kan bijvoorbeeld komen door gevaarlijk ondergewicht, of door cysten op de eierstokken. En dat is absoluut iets voor een arts. Als je rechterarm het ineens niet meer doet, of als je spijsvertering het ineens laat afweten, dan ga je toch ook naar een dokter? Waarom zou dat anders zijn als je menstruatiecyclus er ineens mee uitscheidt? Ik ben zelf ook wel eens naar een dokter geweest toen ik drie maanden niet ongesteld was geworden. Ja, dat is uiteindelijk vanzelf goedgekomen. Voordat het vanzelf goedkwam, was ik een jaar lang totaal onvruchtbaar, zonder zekerheid of ik ooit wel kinderen zou kunnen krijgen langs de natuurlijke weg. Noem dat maar een 'stom dingetje', alsof het een soort 'verkoudheid' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wacht gewoon af, als het zo door blijft gaan moet je naar de dokter misschien laat het nu gewoon voor wat het is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liinde, heb je de reacties überhaupt wel gelezen? Dit is prima als het gaat om een meisje van jouw leeftijd, maar bij iemand die ouder is, is een bezoekje aan de huisarts absoluut raadzaam.