krijg ik een verstandskies?

er groeit een tand helemaal achter rechts bovenin en hij doet heel erg pijn. is dit een verstandskies? en hoe kan ik deze pijn verminderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Ik zie dat je 13 jaar bent. Het blijvende gebit komt door tot de leeftijd 12-13 jaar. De verstandskiezen verschijnen maar pas vanaf het zestiende levensjaar. Zou het niet kunnen dat het je tweede grote kies is die bij jou wat laat doorkomt?

Tegen de pijn kun je paracetamol nemen. Ook kan het helpen om te spoelen met kamillethee. De pijn die je voelt is onschuldig en ontstaat doordat de kies die doorkomt je tandvlees opzij duwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag ook net pas op haar profiel dat ze 13 jaar is, dan is het zeker geen verstandskies, maar waarschijnlijk een volwassenkies.
Ik had ook linksonder nog 1 melkkies toen ik 13 was.
Maar die is niet gewoon normaal gewisselt, die is er uit getrokken voor een beugel.

Andere antwoorden (3)

Je kan het beste zo snel mogelijk een afspraak met de tandarts maken. Tegen de pijn kun je niet erg veel doen.

Neem een paracetamol, dat helpt een beetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom naar de tandarts dan? Mag je tegenwoordig geen verstandskiezen meer? Seriously, ik snap niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil niet zeggen dat de tandarts ze er dan meteen uittrekt, hij kan ook gewoon kijken of er iets mis mee is, en het verhelpen.
Maar meestal moeten ze er vroeg of laat toch uit, omdat je er met poetsen heel moeilijk bij komt, en rotten ze weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat er in mijn antwoord dat er tanden getrokken moeten worden? Read between the lines will ya? Alleen de tandarts kan vertellen of je verstandskiezen doorkomen. En alleen de tandarts kan je vertellen wat je tegen de pijn kan doen. En misschien moeten ze er wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is 13 jaar, dan kunnen het nog geen verstandskiezen zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je 13e jaar zit de verstandkies al ontwikkeld in de kaak indien aanwezig, dus het zou wel een verstandkies kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom zou dat niet kunnen? Sommige mensen zijn er al erg vroeg bij. Misschien is het in dit geval wel eerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daizy, ik had het ook tegen Martine 74.
Met je 13 jaar een verstandskies lijkt me heeel sterk.
Ik had mijn melktanden met mijn 13 nog niet eens gewisselt, ik had nog een melkkies, dus ik denk dat het gewoon een traag groeiende volwassenkies is, en is het al effe geleden dat de melkkies er uit is gegaan, en is ze dit mogelijk vergeten, en komt de volwassen kies nu pas door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@white eagle. Toen ik 13 was had ik allang mijn tanden gewisseld. Maar omdat wij niet in de vraagstellers mond kunnen kijken, zeg ik ook, ga naar de tandarts.
Want zelfs als heb je weg gelijk, dan kun je toch het beste naar de tandarts gaan. Die weten het beste wat er gebeuren moet. En uitzonderingen zijn er altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook dat ze het beste maar naar de tandarts kan gaan.
Maar Martine 74 gaat er vanuit, dat ze dan meteen getrokken gaan worden, ik zeg dat dat niet zo hoeft te zijn, als je naar de tandarts gaat.
De tandarts kan altijd effe kijken of er misschien iets mee aan de hand is, en het verhelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
White Eagle. Sorry dat ik zo snappy deed, ik had de afgelopen dagen een slecht humeur en als ik zo terug lees heb ik het gevoel dat dit hele gesprek op een misverstand berust. Je hebt uiteraard wel gelijk, waarschijnlijk zijn het ook geen verstandskiezen en naar de tandarts gaan is altijd een goede optie. Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niks, ook een beetje mijn eigen fout, ik had de naam van de persoon waar ik het tegen had, er bij moeten zetten, was ik effe vergeten, dan komen er niet zulke misverstanden.
Ja dat word je nieuwe kies. Als hij door is dan is de pijn gelijk weg. Er zit een soort velletje boven en die moet door. Je kan 't versnellen door bv appels te eten. Lukt 't snel genoeg dan even naar de tandarts

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedoel... Niet snel genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een beugel hebt gehad, dan zou er ruimte voor de verstandskiezen moeten zijn, omdat een orthodontist daar rekening mee houd, dat die er later nog bij moeten, dus dan zouden ze moeten passen in je mond.
Als je geen beugel hebt gehad, kan het zijn dat er te weinig ruimte is voor de verstandskies, en drukt die andere kiezen weg, en dat doet pijn, en dan zou ik snel naar de tandarts gaan, want dan kan die kies heel je gebit scheef zetten.
Dan word die er waarschijnlijk uit getrokken.