Wanneer trekt dikke kaak/ wang weg na wortelkanaalbehandeling?

Ik had dit weekend last van mijn kies, en gister begon mijn hele wang dik te worden. Ik heb vanmorgen gelijk de tandarts gebeld want vanmorgen was mijn kaak helemaal dik maar mijn kies deed niet meer zo'n pijn. Ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad (zonder verdoving want mijn zenuw was al dood) en er zit een noodvulling in. 11 mei gaat hij de behandeling afmaken. Nu is mijn vraag: is het normaal dat je na de behandeling nog steeds een onwijs dikke kaak heb? of duurt dat gewoon een tijdje? Als ik op mijn wang en onderkant van mijn kaak drukt doet het pijn en ik kan mijn mond niet verder opendoen dan 2 cm. (normaal kon ik echt veel verder!) Aan de onderkant van mijn kaak is het heel hard.. ik maak me zorgen, is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
16.6K

Antwoorden (3)

Zolang de ontsteking niet geheel is verdwenen blijf je een dikke kaak/wang behouden. Het heeft echter tijd nodig, vandaar dat je een noodvulling zolang hebt gekregen en je pas 11 mei terug moet komen. De tandarts heeft de holte schoongemaakt met een ragger en er desinfecterend spul ingespoten om de bacterien te doden. Het heeft ook tijd nodig om te verdwijnen en te genezen. Als de ontsteking geheel is verdwenen zal de dikte ook verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antibiotica zou ik niet nemen want dit doodt ook de goede bacteriën. Je kunt gerust pijnstillers nemen tegen de pijn. Je had waarschijnlijk een grote ontsteking en dit moet genezen. Pijnstiller remt ook ontstekingsremmend. Sterkte!
Meestal krijg je wel een antibioticabehandeling als het kaakbot ontstoken is. Vraag het anders nog eens aan je tandarts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met schildklier eens. Dit is niet een normale reactie op een wortelkanaal behandeling vooral ook omdat die zenuw al dood was. Dus er was al geen zenuw meer die ontstoken kon zijn! Je schrijft er helaas niet bij hoe lang het geleden is wanneer die behandeling heeft plaatsgevonden. Daarom zou ik ook nog eens goed navraag doen bij je tandarts. Eventueel ook je huisarts even bellen. Misschien klinkt dit overdreven maar ja, zo ben ik. Omdat ik al eens heb ondervonden dat iets is behandeld is wat niet de echte oorzaak bleek te zijn van het verschijnsel. Wordt nu niet bang, het kan allemaal reuze mee vallen. Zekerheid is een erg behulpzame genezer.
En is er een foto van de hele kaak gemaakt? Dat lees ik ook niet? Zou ik n.l. ook willen in dit geval.
Als laatste; en natuurlijk is het normaal dat je je zorgen maakt dus doe daar wat aan.