Wat is het nut van het hebben van speeksel?En waarom produceren we er op sommige momenten meer van dan anders?

Behalve dan misschien om het eten makkelijker te kauwen? Als dat de enige reden zou zijn dan zouden we het eigenlijk alleen moeten aanmaken als we eten..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

- Speeksel houdt de mond soepel. Dat merk je pas goed als je probeert te praten met een erg droge mond, dat is onaangenaam.
- Speeksel helpt de mond schoon te houden.
- Speeksel bevat een enzym dat de vertering direct bij het kauwen al start, door zetmeel om te zetten in suiker.
- Speeksel helpt om het eten door te slikken, het glijdt nietgoed naar binnen als het droog is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Speeksel heeft meerdere functies.
Hoofdfunctie is bescherming van mond, keel en voor het spreken.
Speelt ook nog een rol bij de spijvertering, dat begint namelijk met speeksel.
Kijk maar even naar linkjes daar wordt het duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles is verder al beantwoord, maar het is ook goed om je tanden tegen bacterien te beschermen.