Mijn vader heeft sinds korte tijd een soort tic ontwikkeld met zijn tong, wie herkent dit?

Als hij niet eet of spreekt dan gaat zijn tong onbewust naar buiten en maakt hij een draai beweging met zijn tong over zijn lippen. Dit doet hij een aantal keren per minuut en gaat de hele dag door.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Hoe oud is hij?
Ivana
5 jaar geleden
Het zou, ik herken het, een teken zijn van onzekerheid. Mensen in het voorstadium van beginnende dementie hebben dit soms. Maar omdat ik uw vader niet ken, noch zijn leeftijd, zal ik er verder geen uitspraken over doen.
Inekez1
5 jaar geleden
Last van droge lippen? Door het continue likken wordt de schraalheid alleen maar erger, of op zijn minst in stand gehouden. Misschien helpt het om een lippencreme te smeren.

Antwoorden (1)

Allereerst is het belangrijk om te weten of het om een tic gaat.
Gebeurt het spontaan? Heeft hij er geen controle over? Kan hij het niet tegenhouden?
Indien ja, kan het om een tic gaan.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat uw vader gewoon last heeft van zijn lippen.
Veelvuldig likken kan dan leiden tot het lipliksyndroom. Dit is onschuldig, maar vervelend, omdat de lippen kapot gaan, opzwellen, scheuren, eczeem kunnen vormen.
Nu gaat het er natuurlijk ook om of uw vader er last van heeft of de omgeving.
Indien uw vader er geen last van heeft, schenk er dan weinig aandacht aan, omdat de tic vaak weer overgaat. Vaak ontstaat dit in tijden van spanning, vermoeidheid. (Herkenbaar?)
Indien uw vader er wel last van heeft of dat het zijn lippen beschadigt, ga dan naar de huisarts.
Stoort de omgeving zich eraan, ben dan voorzichtig met het bespreken van het likken. Het is immers niet de bedoeling dat het verergert.
Het wil ook wel eens helpen om te vragen of uw vader in zijn kinderjaren ook tics heeft gehad. Soms komen tics dan weer terug op oudere leeftijd.
Kortom, heeft vader er last of pijn van, naar de huisarts. Stoort de omgeving zich eraan, vraag ook informatie aan de huisarts.