Waarom word ik soms licht in mijn hoofd van een sigaret?

Ik rook heel weinig, 1 of 2 op een dag, en soms weken achter elkaar helemaal niet. Hoe kan het dat ik me dan (best vaak) licht in mijn hoofd voel als ik (weer) rook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41K

Het beste antwoord

Heel licht in je hoofd, bijna misselijkmakend....dat heb je als je voor het eerst rookt of zo weinig rookt dat het steeds weer als een eerste keer is. Je vragt jezelf op zo'n moment af, warom je in vrdesnaam rookt.

Je ademt gifstof in, nicotine. En dat is heftig voor je lichaam.

Op deze link nog meer dan onderstaande info:

http://www.drugsinbeweging.be/Info_drugs_tabak.html

Tijdens het roken wordt de tabak samen met alle toegevoegde stoffen verbrand. Ook het sigarettenpapier en de lijm, die gebruikt worden om de sigaret vorm te geven, gaan in rook op. Tabaksrook bestaat uit een fijn mengsel van gassen, vloeibare en vaste stoffen. Hij bevat meer dan 4.700 bestanddelen waarvan tenminste 43 bekend staan als kankerverwekkend. Het gaat onder meer om nicotine, koolmonoxide, irriterende gassen en carcinogenen.

Risico's
Nicotine is een stof die bij inhalatie via de longblaasjes in het bloed komt en zo doorheen het lichaam wordt verspreid. Nicotine is het bestanddeel waaraan de roker afhankelijk raakt en waarvan hij het effect zoekt. De onaangename gewaarwordingen bij het roken van de eerste sigaret (duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn en braakneigingen) zijn het gevolg van de toevoer van nicotine. Deze gewaarwordingen verdwijnen door geregeld te roken. Het lichaam raakt gewend aan een zekere hoeveelheid nicotine en heeft steeds meer nicotine nodig om de negatieve gewaarwordingen te vermijden. De roker raakt lichamelijk afhankelijk.
De negatieve effecten blijven echter: nicotine versnelt de hartslag, verhoogt de bloeddruk, vernauwt de bloedvaten, versnelt de ademhaling, vermindert de eetlust en stimuleert de darmwerking. Door de grotere belasting van het hart heeft het hart zelf een grotere behoefte aan zuurstof. Door de vernauwing van de bloedvaten zal de doorstroming verminderen, wat leidt tot afkoeling van handen, voeten en aangezicht.
Een ander effect van nicotine is de verhoogde afbraak van vitamine C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je wordt licht in je hoofd als je meer nicotine in 1 keer binnen krijgt, dan dat jouw lichaam gewend is. dit kan zijn wanneer je de sigaret sneller rookt dan normaal, of wanneer je lichaam de nicotine niet meer gewend is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het zuurstofgehalte in je bloed daalt.