Hoe genees ik kleine wondjes die steeds spontaan op mijn tenen ontstaan?

Sinds plusminus een jaar ontstaan er steeds kleine wondjes op 3 tenen van mijn linkervoet. Verder nergens. Ze zijn niet te genezen met huismiddeltjes. Soda / badedas heb ik al geprobeerd. Sudocreme erop smeren (ja echt!) helpt 3 of 4 dagen, daarna komen de wondjes weer terug. De betrokken tenen worden rood en jeuken enorm. Als ik geen sudo smeer komt er wat vocht uit de wondjes, Wat doe ik hier tegen? Naar de huisarts gaan vind ik wat overdreven omdat het maar kleine wondjes zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Vooral de jeuk en de roodheid doen me in eerste instantie inderdaad denken aan een voetschimmel of andere irritatie van de voet ; ook wintertenen (niet echt de tijd van het jaar ervoor nu) kunnen die verschijnselen hebben.
Ik heb het zelf vrij ernstig gehad, en vooral door de jeuk schuurde ik zo ongeveer de hele dag mijn voeten open aan bank- en trapbekledingen, bijvoorbeeld. Met inderdaad als gevolg kleine wondjes.

De wondjes zijn wellicht maar klein, maar de klacht is erg vervelend en kan jarenlang duren, dus je kunt er zeker mee naar de huisarts. Hij zal je vermoedelijk een anit-schimmelmiddel voorschrijven, of iets met ureum er in -en daar zit hem de truc ! In plaats daarvan kun je namelijk ook proberen de voeten een paar dagen te wassen / baden in.....ochtendurine (gewoon je eigen, en daarna afspoelen). Dat werkt namelijk ook uitstekend, maar lukt het niet, dan toch effe naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je antwoord

Andere antwoorden (3)

Je hebt last van voetschimmel. Toch ff naar de huisarts of bij de drogist hebben ze ook middeltjes. Wel wat aan doen anders kan het een chronische bedoeling worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de wondjes zitten op de bovenkant van de tenen. Niet tussen de tenen en niet onder de voeten. Verder zijn het geen blaasjes. Dit past niet bij de symptomen van voetschimmel. Heb ik tóch voetschimmel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het een jaar of 20 geleden ook begonnen met wondjes op de tenen en rode huid met jeuk. Dit groeide uit tot tussen mijn tenen. Ben toen naar de huisarts geweest met als conclusie dat ik een schimmel had. Bij mij kwam het door zweetvoeten en slecht afdrogen van de voeten. Ik kreeg toen een recept met Micanozolnitraat waar ik de kuur niet af heb gemaakt. Het gevolg is dat je dan last blijft houden. Misschien heb je last van iets anders maar mijn eerste ingeving was schimmel. Ik zou toch even naar de huisarts gaan. Zeker als je er al een jaar mee rondloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed advies Dirkies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank Dirkies
Inderdaad smeren met een middel tegen voetschimmel, maar vergeet ook niet in je schoenen en slippers speciale poeder te strooien. Ook je badmatje, douchebak etc. schoonmaken, anders blijf je bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al vind jij je klacht te klein om naar de huisarts te gaan, toch adviseer ik je om naar de huisarts te gaan. De huisarts is er juist voor kleine kwalen. Bij deze kleine kwalen kunnen zij de diagnose stellen en je een middel voorschrijven waarmee de klacht vaak snel verholpen is.
Je bent nu aan zelf aan het 'dokteren', terwijl je hebt geen idee wat het is. De klacht gaat ook niet echt weg. Je hebt wat huismiddeltjes, in de categorie 'baat het niet dan schaadt het ook niet' geprobeerd die niet werken. Ga nu niet verder experimenteren. Het is nu tijd om een professional te raadplegen.

Mijn advies is dus: Ga naar je huisarts voor de juiste diagnose!