Hoe genees ik kleine wondjes die steeds spontaan op mijn tenen ontstaan?

Sinds plusminus een jaar ontstaan er steeds kleine wondjes op 3 tenen van mijn linkervoet. Verder nergens. Ze zijn niet te genezen met huismiddeltjes. Soda / badedas heb ik al geprobeerd. Sudocreme erop smeren (ja echt!) helpt 3 of 4 dagen, daarna komen de wondjes weer terug. De betrokken tenen worden rood en jeuken enorm. Als ik geen sudo smeer komt er wat vocht uit de wondjes, Wat doe ik hier tegen? Naar de huisarts gaan vind ik wat overdreven omdat het maar kleine wondjes zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vooral de jeuk en de roodheid doen me in eerste instantie inderdaad denken aan een voetschimmel of andere irritatie van de voet ; ook wintertenen (niet echt de tijd van het jaar ervoor nu) kunnen die verschijnselen hebben. Ik heb het zelf vrij ernstig gehad, en vooral door de jeuk schuurde ik zo ongeveer de hele dag mijn voeten open aan bank- en trapbekledingen, bijvoorbeeld. Met inderdaad als gevolg kleine wondjes. De wondjes zijn wellicht maar klein, maar de klacht is erg vervelend en kan jarenlang duren, dus je kunt er zeker mee naar de huisarts. Hij zal je vermoedelijk een anit-schimmelmiddel voorschrijven, of iets met ureum er in -en daar zit hem de truc ! In plaats daarvan kun je namelijk ook proberen de voeten een paar dagen te wassen / baden in.....ochtendurine (gewoon je eigen, en daarna afspoelen). Dat werkt namelijk ook uitstekend, maar lukt het niet, dan toch effe naar de dokter.

Je hebt last van voetschimmel. Toch ff naar de huisarts of bij de drogist hebben ze ook middeltjes. Wel wat aan doen anders kan het een chronische bedoeling worden.

Inderdaad smeren met een middel tegen voetschimmel, maar vergeet ook niet in je schoenen en slippers speciale poeder te strooien. Ook je badmatje, douchebak etc. schoonmaken, anders blijf je bezig.

Ook al vind jij je klacht te klein om naar de huisarts te gaan, toch adviseer ik je om naar de huisarts te gaan. De huisarts is er juist voor kleine kwalen. Bij deze kleine kwalen kunnen zij de diagnose stellen en je een middel voorschrijven waarmee de klacht vaak snel verholpen is. Je bent nu aan zelf aan het 'dokteren', terwijl je hebt geen idee wat het is. De klacht gaat ook niet echt weg. Je hebt wat huismiddeltjes, in de categorie 'baat het niet dan schaadt het ook niet' geprobeerd die niet werken. Ga nu niet verder experimenteren. Het is nu tijd om een professional te raadplegen. Mijn advies is dus: Ga naar je huisarts voor de juiste diagnose!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100