Waarom heeft een rafelige wond een minder goed genezing prognose?

Bijvoorbeeld een bijtwond van een hond. Dit geneest minder mooi dan een snijwond, dat mooi recht is, zonder rafels. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Een rafelige wond hoeft niet slechter te genezen, maar bij de rafelige wond zijn er vaak ook andere factoren: mogelijk infectiegevaar door de hondenbeet, of gekneusde huid door het geweld. Dat maakt genezing wellicht langduriger dan bij een snijwond, waarbij ook de oppervlakte doorsneden huid kleiner is.
Overigens wordt bij keizersnedes vaak bewust de wond gescheurd omdat dit minder schade veroorzaakt!
De slechtere prognose wordt dus niet veroorzaakt door het rafelige zelf, maar door de andere factoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rafelige wond geneest niet minder goed maar minder mooi.Je hebt meer kans op litteken weefsel dan bij een rechte (snij)wond.
Een beet van een hond geneest slechter omdat deze vaak diep zijn en wegens infectie gevaar niet (of niet volledig) gehecht worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rafelige wond heeft een groter 'rand ooppervlak' waardoor de kans op infectie toeneemt. Tevens, bij een gladde snede wast het bloed makkelijker allerlei bacterien en vuil uit waardoor wederom de infetiekants afneemt.

Tenslotte zijn er bij schone snedes minder cellen beschadigt, waardoor er minder hoeft te helen.