Vaak worden de termen infectie en ontsteking door elkaar gebruikt. Dat klopt echter niet. Ontstekingen zijn geen synoniem voor, maar een gevolg van infecties. Op de plek waar een infectie optreedt, kan het lichaam op de aanval van de ziekmakende organismes reageren met een onsteking. Dit betekent dat het lichaam probeert het evenwicht ter plekke weer te herstellen. Je lichaam ontwikkelt daarbij een aantal activiteiten, die verkleuring, warmte en helaas ook pijn veroorzaken. Een verhoogde doorbloeding maakt het weefsel warm en rood. Daarnaast worden witte bloedlichaampjes naar de aangedane plek ‘gestuurd’, die de ziekteverwekkers isoleren en aanvallen. Bovendien proberen lichaamscellen de schade op de plek van de ontsteking te herstellen. Dat kan betekenen dat het weefsel van bijvoorbeeld huid of orgaan weer de oude wordt, maar het kan ook dat dat niet (meer) mogelijk is en minder volmaakt littekenweefsel de plaats inneemt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontstekingen KUNNEN een gevolg zijn van een infectie. Dat is zeker niet altijd het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor het overigens goede antwoord, maar wat Bliets hier zegt klopt inderdaad. Je hebt ook steriele ontstekingen, waarbij geen sprake is van infectie.

Andere antwoorden (1)

Men spreekt over een infectie als een micro-organisme, virus of parasiet in een levend wezen is binnengedrongen en zich daar vermenigvuldigd heeft.