Hoe oefen ik mijn ademtechniek? (zang)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door zangles te nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik al gehad maar ik ben het ademen een beetje vergeten.

Antwoorden (1)

Om goed te leren zingen moet je goed ademen. Dat betekent dat je eerst goed moet staan: voeten parallel aan je heupen, beetje door de knieeen, bekken niet gekanteld (mijn zangleraar noemde het altijd: bekken in standje twee, wat dus wil zeggen dat het niet teveel naar voren gekanteld moet zijn, maar ook niet naar achteren), schouders ontspannen, doen alsof er een touwtje aan je hoofd zit die je rechtomhoog trekt, en een klein beetje op de voorvoet leunen.
Als je ademt wordt de buik bol op het moment dat je inademt. Bij het uitademen trekt het langzaam uit.
Er zijn allerlei zangoefeningen voor zoals ff ff ff ffffff, maar dat is moeilijk uit te leggen zo. Wel kan het helpen om hard tegen een muur aan te duwen of aan iemands armen te hangen. Dan hou je je buik gespannen. Verder moet je je keel goed open zetten en niet door je neus zingen. Het helpt als je een soort van stiekeme glimlach opzet of je mond in de gaapstand zet.
Nu ik het zo opschrijf merk ik dat het niet allemaal tips voor de ademtechniek zijn, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien heb je nog wat aan deze bronnen.