Waarom maak ik zoon slechte eerste indruk?

6 maanden geleden heb ik een cursus gevolgd omdat ik werd gepest in groep 8, En ik daardoor hele erge depressie heb gekregen, en daardoor altijd negatief ben geweest. Nou, die cursus heeft me in het begin heel erg geholpen. Ik maakte een goeie indruk bij mijn klasgenoten. Maar, later viel ik weer terug in mijn oude karakter (negativiteit), omdat ik dacht dat ik wel genoeg vrienden had. Toen ben ik heel veel vrienden kwijtgeraakt. En toen later werd het nog erger, ik loop soms door de gang en dan word ik door 2de klasser uitgescholden door ''hoer''. Dat begon ineens, ik kende hun helemaal niet. En ik loop gewoon een keer door de gang, en ik word uitgescholden. Ik heb ze nooit wat misdaan. Toen ze me uitscholden heb ik het gewoon genegeerd. Maar doordat dat elke dag gebeurde ben ik weer depressief. Mijn vriendin die zei ook de laatste tijd dat ik erg arrogant keek. Maar zo wil ik niet zijn!.
Ik denk dat dit allemaal komt doordat ik een hele slechte eerste indruk op die 2de klassers heb gemaakt. Hoe pak ik mijn oude positieve gedrag weer op?, Hoe zorg ik ervoor dat mensen mij weer mogen?, Hoe kom ik van die tweede klassers af?.
Help mij alsjeblieft!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zit zelf in de 2de en het is gewoon leuk om kinderen uit de 1ste te irriteren,
je kan er niks aan doen en het ligt ook niet aan jouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@henque nee het is niet echt pesten, gewoon meer een beetje plagen.
de meeste vinden het niet erg want ze zeggen me gewoon gedag als ze me zien, ik deel ook wel eens mn snoep met ze ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wow je moet het verschil tussen plagen en iemand vernederen door haar uit te schelden voor hoer wel zien natuurlijk!! Want dit gast eigenlijk te ver!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@JanBikker ja, ik zal nooit iemand voor hoer uitschelden ofzo.
wat ik doe is niet zo erg, iemands pet afpakken ofzo en ermee wegrennen. (ik weet wanneer ik moet stoppen)
ik vind het wel erg voor dr dat ze word uitgescholden voor hoer, maar dat gebeurt dagelijks op een school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen plagen en pesten - pesten is structureel en vernietigend en uitsluitend.

Het beste antwoord

Ik denk dat je houding (arrogante) een overleving is omdat je bang bent, geworden, om afgewezen te worden. Je hebt wat vervelende ervaringen met mensen die je weer in de steek hebben gelaten.
Wat je zou kunnen doen is eens aan die mensen vragen hoe het komt dat ze je vrienden niet meer zijn.
Dat kan jou helpen om te weten waarom zij dat vinden.
Je hoeft natuurlijk niet te worden zoals zij willen dat je wordt, maar het is wel gek dat je een tijd lang veel vrienden had maar opeens niet meer.
Die depressie die je had en wat nog op de achtergrond aanwezig is, is er niet voor niets geweest.
Dat is een teken dat er iets is gebeurd of dat jij je onzeker, alleen, minderwaardig voelt ten opzichte van anderen.
Dat is waar je aan kunt werken. Ga eens, via je ouders, met je huisarts praten. Die kan jou naar een kinder-/jeugd therapeut verwijzen waar je heel goed door geholpen kan worden om uit dit cirkeltje te komen.

Heel goed van je dat je deze vraag stelt hier en dat je er dus iets mee wilt doen.
Wat naar dat je op school zo wordt uitgescholden. Heb jij een mentor? Dan kun je misschien eens met die persoon praten. Op de middelbare school is het even je plek zoeken en voelen de 2e klassers zichzelf opeens heel stoer en groot. ZIJ zijn geen brugklasser meer en willen jou dus laten voelen dat ze meer zijn. Dat zijn ze niet maar zo willen ze zich voelen door jou naar beneden te halen.
Ik ben zelf vroeger heel erg gepest en ben daar na een hele moeilijke tijd gelukkig weer helemaal bovenop gekomen.
Ook ik had het erg moeilijk in de 6e klas (nu groep 8) en de brugklas. Gelukkig is dat in de 2e veranderd. Ik werd sterker, kreeg meer zelfvertrouwen en liet niet meer zomaar over me heen lopen.

Praat er over met je ouders, je mentor, je huisarts want dit moet je niet alleen proberen te dragen. Jij hebt hulp en begeleiding nodig om meer zelfvertrouwen te krijgen en om te gaan met de dingen die niet prettig zijn.

Je eerste stap heb je gezet door deze vraag te stellen. Nu is het tijd om de volgende stap te nemen en naar je ouders en/of je mentor te gaan en met een deskundige te praten.
ZIj kunnen je echt helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond dit het allerbeste antwoord. Alles stond erin wat ik wou weten, Het gaat nu onderhand al een stuk beter met mij. Ik ga ook al naar een psycholoog, Heel erg bedankt voor je advies!.

Andere antwoorden (9)

Doe die cursus anders nog een keer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hoe je hier praat oook is hoe je voor het eerst praat tegen mensen die je tegenkomt dan snap ik het wel. Je stelt je erg - hoe zal ik het zeggen - onderdanig op, slachtofferig? Pask niet je oude gedrag op maar pak gedrag op wat nu op een positieve manier bij jezelf past. Hou van jezelf, dan komt het met de rest ook wel goed. Blijd negatief gedrag van anderen negeren, stap eventueel naar het hoofd van de school en je ouders ermee, die zullen je situatie beter kennen dan wij, en met je meedenken.
Ga dingen doen die jou blij maken. dan kun je er ook weeer beter tegen want als je depressief bent dan wil je niets meer daar begint het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je nog aantekeningen of een boekje van die zursus?
Lees het dan nog eens n keer, en doe de opdrachten nog eens(ik neem aan dat je opdrachten kreeg)
anneliez
13 jaar geleden
praat eens met je ouders over het feit dat het toch weer steeds minder gaat. Zij kunnen, samen met jou, eens met je mentor gaan praten. Misschien dat jullie met elkaar een plan kunnen maken om het op school zo aangenaam mogelijk voor je te maken. Ik neem aan dat de school best straffen kan opleggen aan mensen die vernederende opmerkingen maken. Uit je verhaal begrijp ik wel dat je in elk geval nog één goede vriendin hebt. Wees daar zuinig op en ik hoop voor je dat zij het ook voor je opneemt.
Daarnaast is je eigen gedrag natuurlijk van wezenlijk belang! Loop rechtop, kijk mensen recht aan als je tegen ze praat en straal uit dat je blij bent met jezelf, zoals je bent (dit is wat anders dan arrogant). Wees aardig en belangstellend naar anderen. Jij vindt niet iedereen aardig, dus ook niet iedereen kan jou aardig vinden. Dat hoeft ook niet, maar je hoort elkaar wel met respect te benaderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heb ik op internet gevonden:

Zo maak je een goede indruk

Open houding
Om vriendelijk en toegankelijk over te komen is een open houding belangrijk. De volgende technieken kunnen je hierbij helpen:

•Armen langs de zij (in plaats over elkaar)
•Ellebogen van het lichaam af
•Naar voren leunen (zodat je geinteresseerd lijkt)
•Rechtop staan
•Glimlachen

Oogcontact
Oogcontact maken is cruciaal. Je hebt vast wel eens iemand ontmoet die moeite had jou in de ogen te kijken. Wat voor indruk kreeg je toen van hem/haar? Weigeren om oogcontact te maken duidt vaak op gebrek aan zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat je minder betrouwbaar overkomt. Probeer dus om elk persoon waarmee je praat in de ogen te kijken. Vind je dit lastig, dan is er de bekende truc om net boven of net onder de ogen te kijken.

Interesse tonen
Tenslotte nog het belangrijkste om een goede indruk achter te laten: wees geïnteresseerd. Vraag naar de passies van je gesprekspartner(s) en wat ze in het leven proberen te bereiken. De antwoorden die je krijgt zijn vaak verrassend en soms anders dan je zou verwachten. Als reactie zullen ze dezelfde vragen aan jou stellen en voor je het weet is het een begin van een hechte band en de start van een nieuwe vriendschap.

Vroeger was ik persoonlijk (ook) niet zo sociaal vaardig. (zit nu in de 5e) Gesprekken liepen niet goed en vaak waren er pijnlijke stiltes tijdens gesprekken.

Ik ben er nu achter gekomen dat wat hier boven staat heel belangrijk is om een goede eerste indruk te krijgen en om sociaal beter in het leven te staan.

-Vroeger had ik ook een slechte houding, naar de grond kijken terwijl ik langs mensen liep. Mijn tip voor het verbeteren van je uitstraling naar andere mensen: schouder laag, kin omhoog en probeer niet altijd weg te kijken (naar de grond). Probeer tijdens een gesprek met vriendinnen: oogcontact te houden en een open houding te hebben, daardoor ziet het er veel vriendelijker uit.

-Probeer tijdens een gesprek interesse te tonen naar je vriendinnen toe. Vragen die je kunt stellen: hoe was je weekend, wat heb je gisteren gedaan, (bij sport) hoe ging de traning/wedstrijd, of: vond je dat ook zo stom/leuk.
Hopelijk ontstaan er hierdoor betere gesprekken tussen jou en je vriendinnen. Bij mij was dit een belangrijke tip.

Hopelijk maak je door deze tips een betere eerste indruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees eerlijk en vertel je verhaal , vertel het eerst aan je vriendin zij zal het begrijpen. En mischien kan er vanuit school iets voor je geregeld worden kwa cursus iets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed van je zeg dat je een cursus hebt gedaan, had ik dat maar gedaan. Ik drufde dat niet eens.
Ik had ook last van andere klassen, ik heb nooit wat teruggezegd, werd alleen maar bang van hun gemene en wilde blikken in hun oogen. Ik zou als ik jou was nog even weer wat hulp gaan zoeken. Het is juist een teken van strekte om hulp te gaan zoeken. Anders blijf je misschien altijd wel last van houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de kindertelefoon bellen! Zij hebben hier vast wel een goeie oplossing voor! het is gratis en simpel.
bel naar het nummer: 0800 0432 en vertel waar je mee zit. De kindertelefoon is tussen 2 uur 's middags en 8 uur 's avonds bereikbaar. Op elke dag, ook in het weekend en ook op feestdagen.

Veel succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het even samenvat, klopt het dan dat je denkt dat je terug bent gevallen in je negativiteit doordat je op het moment weer gepest wordt door tweede klassers...?
Zal ik je eens wat vertellen? Ik denk dat het probleem hier niet jouw depressie, negativiteit of jouw persoonlijkheid is. Er worden rond die leeftijd heel veel mensen gepest. Gepest worden kan zo veel redenen hebben maar vaak ligt het niet aan de gepeste persoon zelf. Als jij weet dat je een leuke persoon bent en niet arrogant van aard bent, dan moet je daarin geloven en dat tegen jezelf zeggen. Blijf niet meer denken aan wat je aan jezelf kunt veranderen want daarmee krijg je die tweede klassers niet zover dat ze je mogen.
Het is niet meer jouw doel om ervoor te zorgen dat ze jou mogen. Als ze jou niet mogen dan is dat hun gemis en niet jouw probleem. Jouw geluk hoeft niet af te hangen van anderen. Jij bent net zo als alle anderen en het waardig om gelukkig te zijn. Bovendien denk ik dat die tweede klassers gewoon nog erg kinderachtig zijn en mee willen lopen met andere tweede klassers. Lekker eerste klassertjes pesten omdat ze nu ouder zijn... Het is zo typisch...
Als jij weer positief wilt zijn dan ben je dat gewoon! Klaar, punt uit. Wat jij moet denken is; schijt! Als je dat uitstraalt zullen ze zien dat je een sterk persoon bent en is de lol van het pesten er gauw af.