Wat is jullie ervaring met apotheken? (Zie toelichting)

Als ik bij de apotheek kom met een recept wordt ik vrijwel altijd verzocht om het de volgende dag op te halen, iets wat gezien mijn ziekte en wat daarbij komt kijken niet gemakkelijk is.

Naar mijn mening verdienen de apotheken genoeg om wat klantvriendelijker te kunnen zijn.

Wat is jullie ervaring op dit gebied, overkomt jullie dit ook? Met andere woorden is het normaal dat dit zo gaat, ik vraag me wel eens af hoeveel moeite het is om even naar een kast te lopen, maar misschien ligt dat aan mij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde laatst van een medewerkster van de wijkverpleging, dat dat pas is ingevoerd, dat je het pas een dag later op kunt halen. Maar volgens mij is dat dan alleen als je het via de dokter doet, want als ik met een herhaalrecept daar kom, sta ik binnen de kortste keren buiten met de benodigde spullen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij gaat het vaak ook nog eens om herhaalrecepten, zoals nu ook, gisteren het recept gebracht, vandaag pas de medicijnen meegekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn het misschien niet zo heel gangbare medicijnen? Dat ze die eerst moeten bestellen en/of niet zomaar bij hun andere medicijnen mogen bewaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prednisolon wordt (bij wijze van spreken) bijna overal voor gebruikt, amlodipine (bloeddruk) is ook vrij gangbaar, pantozol (bescherming van de maag) is ook vrij gangbaar. Hetzelfde geldt denk ik ook voor de andere middelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk wel gevraagd WAAROM ze dit zo doen, maar wat was daarop hun antwoord, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg dan, naar mijn mening, niet zo veelzeggende antwoorden als: het ligt nu op de plank tussen allerlei andere bestellingen (als het recept elektronisch is aangeleverd aan de apotheek) of het kost nu teveel tijd / het is te druk (terwijl anderen dan soms wel geholpen worden). Nooit heb ik ze gehoord over het nog moeten klaarmaken van de bestelling of over het niet op voorraad zijn van de / bepaalde medicijnen.

Antwoorden (14)

Meestal wordt het bij ons direkt klaargemaakt, maar waarom laat je het dan niet (gratis!) thuisbezorgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit er wel over te denken om het te laten bezorgen in de toekomst, het is alleen ook wat lastig om dat te doen omdat ik met 4 of 5 verschillende middelen zit met ook soms 4 of 5 verschillende recepten. Op het moment van afleveren moet ik een recept overhandigen, maar dat heb ik niet altijd omdat het soms telefonisch / per fax geregeld wordt door het ziekenhuis / de arts. Het valt me echter wel op dat veel van de andere klanten bij deze apotheek binnenwandelen met een recept en na enige wachttijd weer weglopen met het produkt. Ik wil best even in de apotheek wachten of even een boodschap tussendoor doen en dan terugkomen, maar het gekke is dat ik (bijna) altijd de volgende dag pas terug mag komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is inderdaad raar! Mijn moeder slikt 11 medicijnen en bijna elke dag staat er wel weer een auto van de apotheek voor de deur, maar het werkt prima. (behalve dan dan we het wel steeds moeten zeggen, ze bezorgen het niet automatisch thuis, omdat ze dat blijkbaar altijd vergeten ofzo) De arts in kwestie mailt of faxt het meestal naar de apotheek en dan bellen wij even om te zeggen dat ze het moeten bezorgen.
Ik ben het helemaal met je eens.
Alleen merk ik een ernstige verslechtering in service bij de apotheken na afschaffing van de bonussen die ze konden opstrijken bij de farmaceutische producenten.
Nu dat veel apotheken zijn overgenomen door grote ketens is de service afgenomen en zijn de wachttijden toegenomen. Dat is mijn ervaring.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft het daar inderdaad wel mee te maken. Je bent bij ons in de apotheek in ieder geval gewoon een nummer, het gekke is dat dat veel andere klanten wel (vrijwel) direct geholpen worden en ik meestal pas de volgende dag terug moet komen, daarom vroeg ik me ook af hoeveel moeite het is om naar een kast te lopen, ik mag aannemen dat het middel dat ik vraag over het algemeen genomen goed opgeborgen ligt, bijvoorbeeld in een ladensysteem op alfabetische volgorde of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet de apotheker het met de hand maken? Bij sommige middelen gebeurt dat nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MisterWrite, daar heb je wel gelijk in, maar ik slik een stuk of vijf middellen die allemaal keurig in doosjes zitten in doordrukstrips van pvc met van dat zilverpapier aan de onderkant, dus of dat in dit geval ook zo is vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
middelen (de zon schijnt nogal op mijn scherm)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat je niet zo'n glare scherm hebt... Da's pas een ramp als de zon schijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon het scherm van mijn hp pavillion laptop, je ontkomt helaas niet aan een beetje reflectie hier thuis af en toe.
Dat is zeer slechte service ja.

Als ik bij de huisarts ben geweest en ik heb medicijnen nodig, stuurt hij het recept meteen elektronisch door naar de apotheek en ligt het medicijn daar klaar als ik erheen ga.

Apothekers zijn van oudsher een arrogant, overbetaald volkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is mij ook al een aantal maal overkomen, ik zit bij de arts, het gaat rechtstreeks naar de apotheek, met de melding dat ik het op tijdstip x kan ophalen. Ik verschijn op tijdstip x en er wordt me alsnog gevraagd om de volgende dag terug te komen omdat ze er niet aan toegekomen zijn of omdat mijn bestelling ergens op een plank staat tussen andere bestellingen of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo netjes, en dan druk ik me nog heel mild uit. Kun je niet overstappen naar een andere apotheek? Die zit zeker weer verder van huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat maar, ik lees net je reactie op Marita.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met jullie eens, maar heel vaak vertrouw ik de huisartsen/doktoren ook niet. Ze doen wel alsof ze het gelijk versturen, maar vaak is dat niet waar en versturen ze maar 1 keer per dag alle recepten tegelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Italklaas, ja die indruk heb ik ook wel dat het soms zo gaat, op zich niet erg, maar dan moeten ze het er wel even bijzeggen vind ik, niet leuk om je eigenlijk voor niets naar de apotheek te sturen.
De vraag, of dat je het de volgende dag kunt komen ophalen houd dan wellicht in dat het medicijn op dat moment niet aanwezig is...

Ik heb het in ieder geval nog nooit mee gemaakt dat een apotheek vraagt, of dat ik daar de volgende dag voor terug kan komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd, zoals ik hierboven bij een andere reactie ook aangaf is het ook zo dat veel andere klanten vaak na enige tijd wachten wel gewoon hun spullen kunnen meenemen. Toch lijkt het me sterk dat ze steeds net door sommige middelen heenzijn, zeker een vrij algemeen lapmiddel als prednisolon zal lijkt mij toch wel voorradig zijn over het algemeen. Het is uiteraard wel mogelijk wat je zegt, zo had ik het nog niet bekeken.
Ik kom alleen maar bij de apotheek om een recept af te halen dat na mijn telefoontje/bezoek 's morgens of de dag ervoor is klaargelegd. Inpakken en wegwezen - al moet je soms ERG lang wachten voor je aan de beurt bent, dat wel. Vooral op maandag en vrijdag is het nummertjes trekken.

Maar als ik om wat voor reden dan ook niet in staat ben zelf de medcijnen op te halen en ik heb ze snel nodig, dan worden ze netjes aan huis gebracht. Bij mijn vriendin, die chronisch ziek is en in een rolstoel zit en waar een halve apotheek per week doorheen giert, worden alle medicijnen altijd standaard thuisgebracht.

Het is niet alleen een kwestie van naar de kast lopen trouwens ; een recept moet echt worden klaargemaakt en er moeten heel veel zaken worden gecontroleerd, dus dat duurt altijd wel even. Plus dat jij niet de enige bent maar er wellicht een enorme stapel recepten ligt die klaargemaakt moeten worden, en dan gaat de jouwe gewoon onderop. Dezelfde dag lukt volgens mij bijna nooit meer ; vaak moeten ze het zelfs bestellen of maken. Als je voor een doosje paracetamol of hoestdrank komt, kan dat gewoon meteen voer de toonbank, dat is nooit een probleem.

Ik zou niet weten waar ze je nog zelf met een papiertje naar de apotheek sturen ; mijn huisarts faxt (of mailt) gewoon alles, en als ik eind van de middag bij de apotheek kom of de volgende dag, ligt het keurig klaar. Misschien woon je in een kleiner dorp waar de apotheek nog niet zo ver is, of zit je bij de verkeerde apotheek ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn apotheek is het standaard dat recepten die telefonisch of door de huisarts gefaxt zijn vanaf 16.00 uur klaar liggen. Kom je rond die tijd met een recept, wordt er inderdaad gevraagd of je er de volgende dag om wilt komen. Ga ik echter 's morgens og vroeg in de middag dan maken ze het gelijk klaar. Bij ons ligt het er dus ook een beetje aan hoe druk het is.
Natuurlijk worden recepten die je gelijk nodig hebt altijd ook gelijk meegegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzover ik weet maakt het bij mij niet uit hoe vroeg je er bent, ze kunnen je altijd vragen om de volgende dag terug te komen en dat is me ook al een aantal malen overkomen terwijl het bijvoorbeeld nog ochtend was of zo. Daar baal ik dan ook een beetje van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad wel heel vervelend en bijzonder klantonvriendelijk
Na alle antwoorden en reacties gelezen te hebben moet ik zeggen het inderdaad vreemd te vinden. Zelf heb ik geen slechte ervaringen, een enkele keer is iets niet 'in huis'. Dit wordt dan ook netjes medegedeeld en vaak kan ik de volgende dag wel terecht. Geven ze ook een reden waarom je een dag later terug moet komen? En vertel je ze ook dat het in jouw geval vervelend is om terug te moeten komen? (al geldt dit natuurlijk voor meer mensen in meer of mindere mate)

Je zou eens een testje kunnen doen. Je wacht expres een dag en gaat de dag daarop naar de apotheek en kijk dan eens of het wel klaar ligt. Misschien is het 't overwegen waard een andere apotheek te nemen? De ene is echt de andere niet, heb ik me laten vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemde bedoening daar.
Ik zou twee dingen doen: wissel van apotheek (als er geen andere is, probeer dan een online apotheek, zie bron) en hou een kleine buffer aan, zodat je niet meteen een probleem hebt zodra ze je weer eens een paar dagen laten wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, ik zal de online optie in overweging nemen, maar misschien is de andere hier in mijn woonplaats, hoewel in dezelfde maatschap toch ook wel een goed idee. Beide overweeg ik als ik er niet binnenkort op een andere manier uitkom, want ik begin het aardig zat te raken zoals je misschien zult begrijpen.
Erg vreemd. Als ik met een recept bij de apotheek kom dan krijg ik het meestal meteen mee. Als dit niet zo is dan is het medicijn niet op voorraad, dat kan natuurlijk gebeuren! Maar als jij vanwege je gezondheid de volgende dag terug moet omdat hun het op dat moment niet kunnen klaarmaken of pakken dan zou ik er iets van zeggen. Desnoods brengen ze het bij je thuis de volgende dag. Ik ben nu bij mijn derde apotheek en het is nog nooit voorgekomen dat ik de volgende dag terug moest (behalve dan die keer dat er zoveel mensen ziek waren dat de anti-bioticum die ik voorgeschreven had gekregen even op was).... Praat er over met de apotheker zelf! Geef aan dat dit voor jou erg lastig is! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik een herhaalrecept nodig heb van mijn vaste medicatie, bel ik naar de huisarts, de assistent zorgt dat het recept naar de apotheek gaat en ik kan altijd die zelfde dag mijn medicatie ophalen... toen ik onlangs een aantal weken erg ziek was werd alles gewoon thuisbezorgd... bij incidentele recepten kan ik eigenlijk altijd het medicijn meteen meekrijgen...
een keer was het niet in voorraad, maar werd het diezelfde avond om half tien nog thuisbezorgd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nog eens goed geregeld. Zo zou het van mij wat meer mogen gebeuren.
Ik zit bij een Service-Apotheek, die naast de huisarts zit, ideaal. Het komt zelden voor dat ze iets niet in huis hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik trek een nummertje
wacht 2 minuten
word geroepen
geef mijn briefje af
ze drukt op een knopje
het medicijn komt binnen 1 minuut met de stortkoker binnen.
ze plakt er een stikker op
geeft het aan mij
en ik groet en ga naar huis.

is het er niet word het de volgende dag gratis bezorgd zonder er zelf naar te hoefe vragen.
mijn ervaring is dus top, en ben heel blij met de service en klantvriendelijkheid van mijn apotheek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik deel de ervaringen van de vraagsteller.

Ik denk dat de apotheker van bepaalde medicijnen niet veel in huis heeft. Blijkbaar gebruik ik die dus. ;-)

Ik bel tegenwoordig een dag van tevoren. Dan geef ik de naam van de medicijnen en het aantal door. Als ik dan de volgende dag langskom, ligt het klaar!

Zeg tegen je apotheker dat je deze situatie erg vervelend vindt en vraag hoe jullie dit op kunnen lossen.

Je bent vast niet de enige en als niemand iets aangeeft, is er voor de apotheker geen noodzaak om te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, goede tip denk ik om het nog eens te bespreken. +1 voor het antwoord (iedereen die hier antwoord heeft gegeven heeft van mij trouwens +1 gekregen).
Wij hebben een apotheekhoudende huisartsenpraktijk. Als de huisarts medicijnen voorschrijft, krijg je ze bij ons altijd gelijk mee, mits op voorraad. Anders liggen ze 's middags klaar. Voor herhaal medicijnen moet je ze voor 10 uur bestellen, ook dan liggen ze dezelfde middag klaar.
Het ideale van een huisarts met apotheek is, dat de assistentes direct overleg kunnen plegen met de huisarts.
Overigens werken onze huisartsen weekends ook gewoon, wij hebben geen dokterswacht ( gelukkig).