Waarom zeggen mensen "Nee, is goed" als ze ergens mee instemmen?

Ik hoor dit heel vaak, dan zijn mensen aan het praten en stelt de een wat voor, en zegt de ander: "Nee, is goed, doen we dat". Of "Ja, nee, is goed."

Hoe is dit ontstaan?
(let er maar eens op, je hoort het heel vaak, vooral als mensen telefoneren)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Je antwoordt met "Nee is goed" als je de indruk hebt dat de ander iets aan je vraagt en dat bezwaarlijk vind om aan jou te vragen, of als er in de vraag een voorwaarde zit.

"Kan je misschien als het je uitkomt tijdens mijn vakantie bij mij de vuilnis buiten zetten?" Nee, is goed.
Dat nee is eigenlijk "Nee, ik vind het niet bezwaarlijk, het is goed".

ander voorbeeld:
"Het is misschien even tijdrovend, maar zou je morgen dit of dat willen doen"
Nee, is goed. Oftewel, "Nee, ik vind dat tijdrovende geen probleem, het is goed."

Is de vraag kort en bondig gebruik je geen "nee is goed"
Je zult niet snel iemand "nee is goed" horen zeggen als iemand vraagt: "Wil je morgen mee"?

Als ze vragen, "We moeten wel vroeg op, ga je mee?"
Dan antwoord je sneller met "Nee is goed"

Oftewel: "Nee, ik vind het geen probleem om vroeg op te staan, het is goed"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien zeggen ze dat omdat de ander dan niet nogmeer voorstellen gaat doen, je hoort het namelijk meestal als mensen afspraken maken
En dan kan het zijn dat ze ergens heengaan en dan stelt iemand voor om met de bus te gaan, maar dan heeft die ander even geen geld bv. en dan zegt de ander ook een optie wat heel ingewikkeld is
Dan vraag die ene of zullen we dat doen?
En dan 'ja, doen we dat wel'
Of zegt diegene snel 'nee, is goed' omdat dat persoon geen tijd heeft en stemt die ermee in om dan toch met de bus te gaan voordat de ander nog meer voorstellen gaat doen

Het is een beetje ingewikkeld uitgelegd, ik hoop dat je het snapt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een gewoonte van mensen. Je moet het woord 'nee' dus niet al te letterlijk nemen. In sommige streken zegt men 'ja' achter elke zin, of bijv. 'lieve' zonder dit letterlijk zo te bedoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze eigenlijk antwoord geven op twee vragen. "Spring je niet van 't dak af....?"
Nee, is goed!