Waarom is de ene mens een "nachtdier" en de andere niet?

Ik vind de avond heerlijk, als t donker voel ik me goed.
Weer anderen vinden de dag/het daglicht heerlijk.

Waar aan ligt dit of zou dit kunnen liggen volgens jullie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, ik ben beiden en dat vinden de meesten erg vreemd!

Antwoorden (4)

Het zit ten eerste in de genen. Net zoals of je van spruitjes houdt of niet, dat je sporten leuk vindt of haat, of houdt van een luie zonvakantie of een avontuurlijke vakantie.

Verder wordt het ook bepaald door de manier van leven. Iemand die op zijn 18e gaat werken en er iedere morgen om kwart over zes uit moet, heeft minder kans om een echt avondmens te worden, dan een student, die van zijn 18e tot zijn 25e weliswaar moet studeren, maar ook een vrij leven heeft. Hij zal geregeld tot heel laat doorfeesten, en heeft geleerd hoe leuk de nacht is ;-)

Het is dus aanleg en gewenning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Wat betreft "het zit in de genen": Ik denk dat de genen wel erg makkelijk de schuld krijgen tegenwoordig - want er zijn gelukkig ook nog andere factoren, bv. gedrag heeft een grotere invloed dan de meeste mensen denken (en gelukkig maar, als je een eigenschap hebt waarvan je volledig overtuigd bent dat je 'm "ge-erfd" hebt, dan kan je 'm - alsnog - veranderen, door jezelf ander gedrag aan te wennen, ook al is dit een proces dat tijd kost). Wat betreft de spruitjes: als kind hield ik er niet van, en nu lust ik ze gewoon - zijn m'n genen sinds m'n kindertijd veranderd ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennisdelen, de discussie over in hoeverre ons gedrag wordt beinvloed door onze opvoeding/ervaring of onze aangeboren eigenschappen (genen) is al zo oud als de weg naar Rome. Leg deze vraag voor aan 10 psychologen, en je zult 10 verschillende antwoorden krijgen. Echt weten doen we het dus niet. Jouw visie is dus geheel legitiem. De mijne ook ;-)
Er zijn 'ochtendmensen', en 'avondmensen'.
Ik denk, dat het in je genen zit, dat je ermee geboren wordt.
Sommige mensen worden 's morgens met de vogels wakker, en springen enthousiast uit bed, zijn gelijk 'op toeren', en beginnen gelijk nuttige dingen te doen : de ochtendstond heeft goud in de mond voor deze mensen....
En er zijn avondmensen, die pas laat in de dag beginnen zich af te vragen waar de piano's staan : action please, terwijl de vroege vogels nog even zappen en de dag de dag laten verder, en morgen is er wéér een dag. Die háten de wekker, en hebben een groot aantal bakken heftige koffie nodig om de ogen zelfs maar half open te krijgen, en die beginnen om drie/vier uur in de middag eens te kijken, of er al weer is buiten.

En dan is er de aparte categorie: 'nachtmensen': als de wereld en iedereen slaapt, is de wereld van jou.
Geen storingen of afleidingen, er 'moet' niets, en nu is het jouw tijd en jouw wereld. En de tijd om kreatief te zijn : muziek of gedichten te schrijven, even achteloos de hele woonkamer anders inrichten, of met de honden (die hebben gelukkig geen innerlijke tijd : die willen altijd mee) naar het strand te gaan, en de sterren te zien, die alle andere mensen missen....

Gelukkig, gelukkig, zijn we allemaal verschillend!!

Alleen heeft een nachtmens het wat moeilijk bij het vinden van een partner : de partner wil graag slapen, als jij eens wat leuks wil gaan doen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Goh interessant
Dit komt door het bioritme.
Iedereen heeft dit en omdat niet iedereen hetzelfde is heb je ook hier dag- en nachtmensen.
De chronobiologie houdt zich wetenschappelijk bezig met het bestuderen en opsporen van ritmen in de natuur en bij
levende wezens. De inzichten die men de laatste decennia hierover heeft verkregen, zijn verrassend. men gaat er vanuit, dat de ritmen van de cel door het DNA bepaald worden. Het DNA bevat het mechanisme dat de ritmen dicteert. Dat heeft men bij planten, dieren als ook bij de mens kunnen vaststellen. De aarde ondergaat de ritmen door de kosmos, en dier, plant en mens ondergaan de ritmen door de aardse natuur.
Daarnaast heeft ieder levend wezen zijn eigen ritme.
Ook bij de dieren heb je nl. soorten die alleen 's nachts pas leven en overdag het liefst slapen. Mijn bioritme is ook meer op de nacht gericht. Ik heb het altijd gehad dat ik maar weinig slaap nodig had om 's morgens toch weer fris en fruitig te zijn! Mijn zoon heeft precies hetzelfde. Ik doe vervolgens weer hetzelfde als mijn ouders deden; hem toch op tijd naar bed sturen en het licht moet uit! Slaapt ij niet , dan rust hij toch, denk je dan. Ja,ja, als ik dan met mijn man naar bed ga, zo tegen 01 uur (want anders zouden we elkaar nooit in bed ontmoeten) ligt zoonlief nog steeds te lachen en te praten tegen de kat.
Ik vind het dan ook heerlijk als mijn man nachtdiensten heeft, want dan kan ik lekker van de nacht genieten en de energie kwijt die ik dan juist voel. Ja, de sfeer 's nachts is zo veel gezelliger in huis en daarom ben ik altijd weer blij als de schemering vroeg intreedt. Ook in de zomer vind ik de nachten heerlijk en geniet dan vaak in de tuin, van de sfeer die een zoele zomernacht uitademt en de specifieke geluiden die erbij horen. De ruisende zee, de krekels, de kikkers en ik kan me dan echt helemaal rondom gelukkig voelen!
amc
13 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen dat het samenhangt met je lichaamstemperatuur. Die is bij ochtendmensen 's morgens relatief iets hoger en 's avonds iets lager. En bij avondmensen dus omgekeerd.
Dat mensen verschillen, vind ik niet erg. Waar ik me wel aan erger, is dat ochtendmensen zich superieur voelen aan avondmensen en geen gelegenheid voorbij laten gaan om dat duidelijk te maken.
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Eens +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt ja, ze doen af en toe net of jij niet normaal bent! Ik sprak dit weekend iemand die deed of ik een ziekte had, , en omdat ik ook nog wierook aan stak en sinaasappelsap dronk, vroeg hij of ik soms drugs gebruikte. ? ? Ik snap die link niet hoor, zal wel aan mij liggen.