Heb een subconjunctivale bloeding in een oog. Ziet er heel hefig uit. Hoe leg ik dit uit aan kinderen, en niet medisch-onderlegde bekenden?

Ben bij EHBO, huisarts, oogarts geweest: allen onderschrijven bovenstaande diagnose.
Gaat drie tot vier weken duren.

Ik kan zelf al nauwelijks begrijpen dat dit ongevaarlijk is, en àls ik al in gezelschap ben (wat ik nu natuurlijk probeer te vermijden) merk ik, dat mensen na een eerste oogcontact, mijn blikken verder vermijden.
Het ziet er ook overmatig-Halloween uit. Het wit van mijn oog is volkomen vervangen door bloed, en het bloed vormt zich een blauwe plek naast, en onder het oog.

Bestaat er er een forum hierover? (ik heb zelf niets kunnen vinden, wel gegoogled). Dank voor een ieder die mee wil denken. Dit weekend zie ik hopelijk mijn kleinzoon, (5 jaar), en ik wil voorkomen dat-ie erg schrikt. Aan de andere kant weet ik ook wel dat kinderen makkelijker omgaan met dit soort uiterlijkheden, maar als ik, of zijn ouders wat kunnen doen om hem voor te bereiden, graag!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In begrijpelijke taal uitleggen wat er aan de hand is, als mensen oprecht geïnteresseerd zijn. Anders: negeren. Verder: ga je niet lopen schamen, het is over een paar weken weer over. Hoe denk je dat het voelt voor mensen die b.v. een enorme wijnvlek in hun gezicht hebben? Die zullen zich toch ook over dat gevoel heen moeten zetten.

Je kunt, als je bang bent dat mensen denken dat je mishandeld wordt, ook juist een vreselijk horrorverhaal verzinnen dat te belachelijk is voor woorden, dat dan vertellen en het besluiten met 'nee joh, gek, gewoon een gesprongen adertje met blauwe plek'.

Kinderen schrikken trouwens wel van dat soort dingen, maar als je er een voor een kind begrijpelijke verklaring voor geeft, vinden ze het al heel snel normaal. "Ik heb gevochten met een reus! Nee joh, er is een beetje bloed onder het buitenste velletje van oma's oog gekomen, net zoiets als een blauwe plek op je arm, maar dan in je oog. En het ziet er zo rood uit omdat je oog een doorzichtig velletje heeft."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Goed zo Stippel. Deze dingen kunnen gebeuren. Je moet van een mug ook geen olifant maken. Doe ik ook niet na een amputatie. ;) Vraagsteller moet er inderdaad luchtig mee omgaan, het is maar tijdelijk.
Plus
Antoni
10 jaar geleden
Of die laatste beschrijving medisch gezien helemaal klopt, weet ik niet -daarvoor ken ik dit verschijnsel niet goed genoeg-, maar ik vind dit antwoord in ieder geval erg grappig! En de adviezen zullen in de praktijk heel goed werken, lijkt mij! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, Stippel, bedankt. Door je nuchtere manier van uitleggen ben íkzelf er ook wat anders naar gaan kijken!