Hoe kom ik aan een betrouwbare iq test voor mijzelf?

Via internet of een psycholoog? Het is op eigen initiatief, ik ben benieuwd naar mijn intelligentieprofiel zodat ik het kan vergelijken met die van mijn kind. Of is het een zeer dure grap om hier achter te komen? Mijn man moest ooit een assessment doen vanwege een nieuwe functie en de uitslag was heel inzichtgevend en superinteressant!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik heb dit ooit gedaan en het is werkelijk uitermate zinvol. Enkel erkende psychologen in België kunnen dit eigenlijk op professionele wijze.

Die van mijn zoon staat publiek op http://florisvanbelle.be/iq.pdf

Die van mijzelf staat publiek op http://logocom.be/iq.pdf

Let wel, bij mijn zoon zelf was het vooral belangrijk dat er een V/P (verbaal/performale) kloof was, die verwijst naar een gave (lastige ouders zeggen daartegen een 'probleem' tegen een gave) zoals het Aspergersyndroom waarbij hij sociaal een beetje dysfunctioneerde door het feit dat hij niet zo goed sociaal kon overzetten hoe hij dacht en zich daardoor wereldvreemder gedroeg.

Ik denk dat een IQ-test op dit moment, na jaren zwaar en dus foutief gedrogeerd te zijn met rilatine en zelfs 52 mg-tabletten concerta (ook deels mijn fout als vader omdat ik toen niet wist wat daar juist in zit tot ik na gezondheidsklachten bij hem ermee op mijzelf experimerenteerde), heel wat lager voor hem zou uitvallen op verbaal niveau, maar dat hij daardoor net veel socialer evolueert en zelfs openbloeit (maar nog steeds kan hij nog niet goed omgaan met kritiek en hecht hij volgens mij nog teveel waarde aan zichzelf ipv zich christelijk op zijn medemens te richten, maar elke mens en kind is anders op dat vlak en heeft zijn/haar eigen eigenheid).

Dus, contacteer ofwel een erkende psycholoog/psychiater of een echt psychiatrisch centrum, waaraan zo'n dingen verbonden zijn.

PS: Je mag geen verschillende IQ-testen afnemen tijdens een aantal jaren.

Op internet vind je veel nep-IQ-testen, let wel: het gaat altijd over schoolse kennis en het is erg 'relatief'. Australische inboorlingen scoren gemiddeld lager maar zijn ruimtelijk dan niet in te halen door ons. Dus let op met de uitslagen, maar je zult vooral de briljante opmerkingen lezen in beide verslagen door de klinische psychologe in kwestie. Let ook op: elk compliment kun je ook interpreteren als een negatief element, en omgekeerd, elke kwaal is altijd ook een gave. Goed en kwaad zijn erg relatief soms en gebruik het nooit om mee te 'stoefen' (Vlaams voor: op te scheppen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt de iq test van BNN doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via de website van bnn (de omroep)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echt goeie IQ test via een psycholoog kost wel een paar honderd euro. Die tests zijn ook erkend als toelatingstesten voor de zgn. Leonardoscholen (voor hoogbegaafden). Het gaat om de SON-test, WISC III, IV, Rakit en KAIT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via www.bnn.nl of zoeken op google
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensa toelatingstest is een iq test onder begeleiding van een psychiater/psycholoog(?). Voor 42.50 kun je deze test doen op locatie in Utrecht. Ondanks dat dit eigenlijk voor toelatingsdoeleinden bedoeld is, kun je hem natuurlijk ook gewoon doen om je iq uit te vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid. Deze test is heel veel betrouwbaarder dan online testen of de bnn iq test. Maar _iets_ onbetrouwbaarder dan de daglange iq test bij de psychiater.