Kan je Asperger hebben met een IQ van 90?

Kunnen 2 psychologen onafhankelijk van elkaar iemand diagnosticeren met Asperger als uit een eerder IQ test is gekomen dat die persoon "maar" een IQ van 90 heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is die IQ test gedaan door een psychiater?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De diagnose Asperger wordt momenteel helemaal niet meer afgegeven, volgens de DSMV gaat het om een autisme spectrum stoornis (ASS) met een aantal subkenmerken. Alle 'hokjes' tussen de verschillende ASS'sen zijn afgeschaft.

Antwoorden (1)

Zeker kan dat, als iemand aan de criteria voldoet. IQ heeft daar weinig mee van doen: Asperger, en autistische stoornissen in het algemeen, komen voor bij zowel mensen met lage als hoge intelligentie.

Specifiek bij Asperger is er wel een reden waarom het minder vaak wordt vastgesteld bij iemand die echt een verstandelijke handicap heeft, omdat de criteria onder meer inhouden dat géén belangrijke achterstand is in de cognitieve ontwikkeling en dat iemand behalve op sociaal vlak een bij de leeftijd passende ontwikkeling heeft. Ook kent Asperger geen duidelijke problemen bij de taalontwikkeling. Wanneer dus wél sprake zou zijn van dergelijke ontwikkelingsproblemen, zal een andere diagnose worden gesteld. Soms zal dat klassiek autisme zijn, en soms zal aangenomen worden dat de autistische trekken onderdeel zijn van de verstandelijke beperking.

In dit geval is echter geen sprake van een verstandelijke beperking, maar van een intelligentie die iets lager is dan het gemiddelde. Blijkbaar zijn er geen belangrijke ontwikkelingsstoornissen, behalve die zoals je die verwacht bij Asperger. Als er dan verder ook voldaan wordt aan de 'positieve' criteria voor Asperger, zijn er geen negatieve criteria die een dergelijke diagnose uit zouden sluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal waar, dus een plus ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds het ingaan van de DSM-V in 2013 wordt de diagnose Asperger helemaal niet meer afgegeven.