Gemma is een Latijnse meisjesnaam.

De betekenis van de naam is `juweel`.
Statistieken

In 2006 werden in Nederland 8 meisjes met de naam Gemma geboren.
De naam stond daarmee op plaats 1295.

In 2007 kregen 6 meisjes de naam Gemma.
De naam stond toen op plaats 1575.

In 2008 is de naam aan 7 meisjes gegeven.
Het stond toen op plaats 1392.

In 2009 is de naam aan 4 meisjes gegeven
en stond het op plaats 221.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry na het woord juweel moet nog een enter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemma betekent edelsteen. Mooie betekenis dus ;)

Toegevoegd na 6 minuten:
Vanuit het Latijn:

gemma, ae f
1. knop of oog v.e. plant, ihb. v.e. wijnstok;
2. edelsteen; juweel; parel;
3. (poët.; postklass.) (meton.) van edelstenen gemaakte of met edelstenen bezette of op edelstenen lijkende voorwerpen, o.a.(a) drinkbeker; Q -ā bibere; in -ā posuere merum; (b) (Ov.) zegelring, zegel; Q -am imprimere; -ā signari (v.e. brief); (c) (Ov.) oog v.e. pauwenstaart;
4. (metaf.) kleinood, sieraad, versiering;
5. (postklass.) druppeltje hars; barnsteen.

(komt letterlijk zo uit het Latijn-NL woordenboek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betekenis: Gemma `knop (van een plant), edelsteen, juweel, parel'.

De naam Gemma heeft zich in moderne tijd vanuit Italie verbreid door de heilige Gemma Galgani, geboren 1878 in Camigliano, gestorven 1903 in Lucca. In 1940 is zij heilig verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Je bron ontbreekt nog: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Gemma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chips, vergeten... Zat alweer in een ander schermpie te turen voor een andere vraag
Thanks :)