Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat moet ik doen bij een snelle hartslag bij geringe inspanning?

Dag, ik ben een jongen van 23 jaar en rook al een tijdje.

Nu probeer ik de laatste tijd wat conditie op te bouwen en ben ik bezig met het stoppen met roken, onder begeleiding van de huisarts. De angst van hartgerelateerde ziektes is aardig hoog, ik heb snel een verhoogde hartslag. Het is voor mij niet raar als ik stil zit een hartslag van 80-90 te hebben. Als ik naar beneden loop om drinken te pakken of wat te eten heb ik al snel een hartslag van 120-130.

Als ik op de loopband sta hou ik 6 k/m goed vol, mijn hartslag is dan rond de 150-160, adem nog door mijn neus en zou nog kunnen praten. Maar zodra ik de snelheid verhoog naar 8km/h gaat de hartslag naar 180-190 en kan ik ook niks meer naar buiten krijgen, ik vind dit al een heel snel verschil?

Nu is de vraag, zijn dit allemaal normale dingen? Ik heb altijd het gevoel dat mijn conditie ver onder par is, en natuurlijk realiseer ik me dat mijn roken daar niet bij helpt, maar ik ben nog jong en ben nu al een tijdje met dit opbouwen, ook ben ik aanzienlijk aan het minderen met roken.

Ik zie weinig info over beginnend sporters en life changers die ook beginnen met een 0 conditie, maar ik merk gewoon erg andere ervaringen bij leeftijdsgenoten die ook roken en ook af en toe toch sporten.
Ook heb ik snel klachten als vermoeidheid (Ik hou een uur lang sporten niet snel vol) en koude handen.

Dankuwel als u mij wat informatie kunt geven over dit onderwerp!

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst even wat een normale hartslag is bij maximale inspanning: Als je 23 jaar bent gaat men er in de sportwereld van uit, dat je hartslag bij maximale inspanning gelijk mag zijn aan 220 - 23 =197 slagen per minuut (rpm) Wil je trainen voor een betere conditie dan moet je duursport doen (cardio) op 80% van je maximale hartslag dus een tempo aanhouden, dat je hartslag 0,8 x 197 = 157 rpm blijft. Wat je op de loopband doet is dus goed. Maak eventueel een trainingsschema van drie maal trainen per week. Begin met telkens 20 minuten loopband (160 rpm) en doe daar elke week 5 minuten bij tot ca 40 minuten zijn bereikt. Doordat je uiteindelijk ook problemen zult krijgen met je longen zal het roken je gaan hinderen en dan kan je beter verminderen. Helemaal stoppen is natuurlijk beter. ook kan je gebruik maken van de sportschoolbegeleiding. Een goede sportschool biedt een conditietest aan (tegen kleine vergoeding) en gaat de uitslag gebruiken bij een begeleiding tot conditieverbetering.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100