Hoe komt het dat de een eelt onder zijn voeten heeft en de ander een zachte huid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Eelt ontstaat het meest onder de voet. Echter, mensen die veel met hun handen werken krijgen eelt op de handen, bijvoorbeeld in de bouw, bij reparatie van auto's of fietsen, of in een traditioneel beroep als rietsnijder. Ook musici kunnen eelt op de handen krijgen, dit komt voor bij bijvoorbeeld mensen die een strijkinstrument bespelen. Musici zoals gitaristen kunnen een verdikte huid(laag) ontwikkelen op hun vingertoppen vanwege de druk die de vingertoppen op de snaren moeten zetten. Deze eeltlaag is echter meestal gewenst vanwege de pijn door de druk op de vingertoppen die kan optreden tijdens langdurig spelen. Mensen die veel met een pen schrijven krijgen soms eelt op de wijsvinger of op de middelvinger.

Eelt kan ook ontstaan door druk en/of wrijving, verandering van temperatuur, hitte, veranderde samenstelling van zweet en ziekten.

Het ontstaan van eelt kan ook erfelijk zijn. De vorming van eelt hangt namelijk ook af van de stand van de botten. Als bepaalde botten meer werk moeten doen, ontstaat er een dikkere huidlaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kan te maken hebben met overgewicht, met het niet regelmatig verzorgen van de voet (eelt vijlen, crème), met het schoeisel dat je draagt, of je vaak op blote voeten loopt, aanlegfactor kan meespelen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat het ook wel een erfelijkheid kwestie kan zijn.
En je zou denken dat als je niet veel loopt je ook geen eelt onder je voeten kan krijgen. Toch is dat niet helemaal waar. Vooral oudere mensen die juist heel veel zitten krijgen nogal eens een flinke eeltrand rond en op hun hielen. En dat, zegt men, schijnt te maken te hebben met de drukpunten in je lichaam waardoor de billen een interactie maken met je hielen. En als je dus veel zit, overbelast je dat punt in de billen en dat activeert het onstaan van eelt op en om je hielen. Ik weet niet zeker of het waar is w.b. die drukpunten maar in mijn 7-jarige praktijkervaring als pedicure ben ik het resultaat veel tegengekomen. Het beste is toch altijd: je voeten niet overbelasten (hardlopers hebben echt heel veel eelt), schoenen aandoen waarbij je voeten niet in de verdrukking komen en niet de hele dag zitten als het mogelijk is. En dan heb je de meeste kans op een zachte huid onder je voeten,
Kristal
13 jaar geleden
Als je overgewicht hebt heb je sneller eelt.