Hoe leer ik ongemerkt adem inhouden af?

Zonder dat ik het merk houd ik mijn adem in als ik me inspan of als ik ergens geconcentreerd mee bezig ben, en het lijkt wel alsof ik het steeds vaker doe, hoe leer ik dat af?
Na een eindje tegen de wind in fietsen moest ik afstappen om op adem te komen:-(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

doe aan yoga!
niet moeilijk op les ofzo maar gewoon een boekje kopen en rustig thuis uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je veel zult hebben aan ademhalingsoefeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je bewust worden van je ademhaling. Ademhalingsoefenen en yoga zijn daar inderdaad goed voor.
Adem in door je neus en twee keer zo lang uit door je mond. Als je tegen de wind in fietst is inademen door je neus niet zo makkelijk meer. Maar de verhouding van bv 2 tellen inademen en 4 tellen uitademen kun je wel blijven aanhouden.

Het is belangrijk dat je zo´n oefening juist doet in de situaties waarin je je adem inhoudt. Maar ´op het droge´ oefenen is een goede opstap.

Als je iets wilt afleren zul je het veel moeten oefenen. Op een gegeven moment gaat de oefening automatisch. Dan hoop ik voor je dat je minder snel adem te kort komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat je in de gaten hebt dat je het doet, is al goed. Kijk eens bij welke activiteiten het allemaal gebeurt. Als je volgende keer die activiteit gaat doen, concenteer je dan op doorademen en als je je dan toch laat verleiden, ga dan eens na of je een rede kunt vinden. Ik doe het ook ooit als ik iets spannends zie of even een heftige inspanning moet doen maar dan komt het toch vanzelf weer op gang. Succes met het vinden van de weg hierin.