wat is nu het ideale gewicht?

je leest heel wat formules over het "ideale gewicht". ik wéét dat ik iets teveel weeg op dit moment, maar hoeveel dit is blijft onduidelijk. volgens mijn arts is er niets aan de hand maar ik voel me een vet varken nu ik 10 kilo ben aangekomen op één jaar tijd.
ik zou graag ook wat afvallen, maar ook niet teveel omdat ik niet wil "uitzakken". daarom zoek ik dus het ideale gewicht voor mijn profiel : 173 cm, normale lichaamsbouw, 52 jaar, 1 kind.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De BMI is een goeie index, maar inderdaad heel ruim. En houdt volgens mij geen rekening met het aantal kinderen dat je hebt gekregen ;). Maar het is wel een goede richtlijn. Je weet wanneer te zwaar of te licht bent en wat je marge is. De spiegel en weegschaal zijn slechtere indicatoren. In de spiegel kijk je alleen maar naar dat deel van je lichaam wat je niet mooi of te dik vindt en de weegschaal geeft slechts kilo's weer en zegt niets over de verhouding spier- en vetmassa. Je ideale gewicht is naast de BMI heel persoonlijk en zit vooral tussen je oren. Vraag jezelf af: Zit m'n kleding lekker? Kom ik de trap op zonder uitgeput te zijn? Eet ik gezond? Je gezond verstand gebruiken en je niet laten misleiden door wondermiddelen en 'ideale maatjes' in de media. er zijn genoeg gevaarlijke diëten, dus laat je niet gek maken!

Bronnen:
http://www.afvallen-in-een-week.nl/de-10-m...

Jouw ideale gewicht is het gewicht waar jij je lekker en als je dat belangrijk vindt mooi bij voelt. BMI geeft wel hele ruime marges, als je volgens BMI te zwaar of te licht ben dan wordt het hoog tijd voor actie. (in jouw geval valt het dus mee) Verder zegt gewicht niet zoveel, de percentages vet en spier zijn veel belangrijker. Dus als je veel sport mag je wat meer wegen (kort door de bocht)

De beste richtlijn is uw BMI (ofte "Body Mass Index") Dat is uw gewicht gedeeld door uw lengte in het kwadraat. In uw geval gewicht/3. Ideale BMI ligt tussen 20 en 25. Dus zou uw ideaal gewicht ergens tussen 60 en 75 kg gesitueerd zijn. Veel hangt af van uw lichaamsbouw en metabolisme. Topzwaar,zandlopervorm, peervorm. Eetgewoontes, verbrandingssnelheid, gewichtsvariaties enz... Eigenlijk komt het erop neer dat als u zich goed voelt en uw BMI zakt niet onder 19, u gerust wat mag afvallen door aangepaste eetgewoontes en beweging. En als u vindt dat dat buikje een probleem wordt, doe dan even de knijptest: buikspieren opspannen en zien hoeveel huid/vet je kan "grijpen". Daar bestaan indexen voor maar ook hier hangt het af van persoon tot persoon. "Voel je goed in je vel" is dus de leuze.

Ik zou me niet zo druk maken over het 'ideale' gewicht. als jij je gewoon goed en enigzins zelfverzekerd voelt zal er niet zo snel een gezondheidsprobleem door gewicht zijn. Gewicht zegt ook niet zo heel veel, een vriendin van mij die niet zo gek veel langer is dan ik maar wel veel slanker is 10 kg zwaarder, dit omdat ze meer spier heeft. Als je toch wilt weten wat een goed gewicht voor jou zou zijn zou je een BMI test kunnen doen op internet. Als je het intypt op google vind je er genoeg. Ik heb voor jouw eventjes een test gedaan en er komt uit dat een gezond gewicht voor iemand van jouw lengte tussen de 56 en de 76 kg is, hier zou ik wel nog een paar kg bij optellen aangezien je een kind hebt. Aangezien je toch iets wil afvallen zonder 'uit te zakken', raad ik je aan om niet minder te eten, maar bijvoorbeeld frisdranken te vervangen door water, en ipv wit brood volkorenbrood eten(geeft ook eerder een verzadigd gevoel). vervolgens heb je brandstoffen en kan je kaan trainen om het 'uitzakken' tegen te gaan. Borstspier oefeningen doen door met dingen te zwaaien, en bilspieroefeningen door bijv. steeds een trede op de trap over te slaan en je bilspieren aanspannen als je omhoog loopt.

72 kg. Wat een prima gewicht! Ben er bijna jaloers op :). Let goed op of je in de spiegel wel ziet hoe je er echt uit ziet. Niet dènken dat je een dik iemand ziet. Je hebt een mooie gemiddelde lengte. Spiegel je niet aan anderen. Ieder mens is anders. Als je je te dik voelt, beweeg wat meer. Langzaam aan gaan er dan misschien een paar kilo af. Meer hoeft echt niet. Je hebt een druk leven met een kind. Als je slecht slaapt is dat ook niet bevorderlijk voor gewicht, weet je dat? Zorg goed voor jezelf, ook met een stukje ontspanning. En zeker niet elke dag op die weegschaal gaan staan. In de winter wegen veel mensen wat meer. Het eten is vaker met stamppotten en andere zwaardere kost. Dat vraagt het lichaam ook in dit seizoen. Goed nieuws, we gaan richting voorjaar en zomer. Veel fruit en rauwkost. Stop je energie niet teveel in dit gewicht. Je ziet er vast wel verzorgd uit. Dat is belangrijk. Met wat zorg voor jezelf kom je al een heel eind. Als je je goed voelt, gaan dingen beter. Misschien ben je wel erg moe op dit moment, of je verlangt naar meer licht op de dag. Het is niet altijd teveel eten wat de oorzaak is van een paar kilootjes meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100