is er een homeopathisch middel dat helpt om gevoelens los te maken?

in mijn familie zijn er heel wat mensen die als ze verdrietig zijn, niet kunnen huilen. ze willen wel, maar het lukt niet. mijn vader heeft geen traan gelaten op de begrafenis van mijn moeder, alhoewel hij ongelofelijk verdrietig was. maar ook mijn moeder kon moeilijk huilen...
nu is het na 12 jaar "plots" uit met mijn broer (een ogenschijnlijke macho met een peperkoeken hart) en zijn vriendin. Zij werd verliefd op een collega van haar die haar op "materieel vlak meer kan bieden", zoals ze zelf beschrijft.
hij zit de hele tijd met een krop in zijn keel en buikpijn en zegt "ik zou zo graag es goed kunnen janken, maar ik kan het niet".
Als ik met hem praat, hoor ik tegelijk dat hij ook wat bang is dat - als hij de pijn kan toelaten - dan alle pijn uit het verleden van vroegere relatiebreuken e.d. naar boven zou komen en hij controle verliest. Hij is nl. meester in onderdrukken van gevoelens, zijn nachtrust wordt zelfs bij de grootste problemen niet verstoord.
Toch wat tegenstrijdig dus...
Enfin, op internet gezocht : Ignatia zou helpen, maar dan bij vrouwen, vrouwen die oude en nieuwe pijn naar boven willen brengen om hem dan te kunnen verwerken.
Ik vroeg me af of er een homeopathisch middel bestaat dat bij mannen een gelijkaardig effect heeft (mijn broer is immers niet meteen het Ignatia-type).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Een homeopathisch middeltje lijkt me niet echt soelaas bieden, althans niet structureel. Het zou een aanvulling kunnen zijn op een meer structurele behandeling, maar pakt de oorzaak niet aan. Als je broer zijn emoties blijft wegstoppen en met buikpijn en een brok in zijn keel blijft rondlopen krijgt hij daar vroeg of laat de rekening voor gepresenteerd (maagzweer, hartklachten, noem maar op).

Ik zou hem adviseren een lichaamsgerichte therapie te volgen. Haptotherapie bijvoorbeeld: http://www.haptotherapeuten-vvh.nl/p/watishaptotherapie/t/Wat_is_haptotherapie

Of lichaamsgerichte psychotherapie: http://www.therapiehulp.nl/therapie/psychotherapie/lichaamsgerichte/

Op de laatste site vind je ook info over allerlei andere vormen van therapie.

Verder is dit verhaal misschien iets waar je verder mee kunt komen:
http://www.homeopathie.nl/lezinghomenemoties.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant antwoord : een +-je. al denk ik dat therapie voor mijn broere geen optie is op dit moment (hij moet dan allicht eerst nog wat meer "afzien" :-))

Andere antwoorden (4)

Homeopatisch? Nee.

Maar een natuurproduct is er wel: Paddo's. Het helpt je niet zo zeer met het verwerken, maar het kan je behoorlijk met jezelf confronteren. Hoe je daar mee om gaat verschilt per persoon, maar het kan alleen al een enorme opluchting zijn om eens in jezelf te kunnen kijken en zien wat je al die tijd ontwijkt. Let wel: ik raad het niemand aan en het is niet weggelegd voor mensen die psychische problemen hebben. Ook is het niet voor de fainthearted, maar als je de sluizen van je brein eens goed open wilt zetten en de stortvloed die volgt wilt bekijken is er weinig uit de natuur wat dat beter voor elkaar krijgt...

En uiteraard is het iets wat iemand zelf moet willen. Iemand zoiets toedienen zonder dat ze er vanaf weten (is vrij moeilijk want het is zowieso goor) is echt misdadig en kan je behoorlijk kapot maken in je kop; dan denk je serieus dat je helemaal gek wordt.

Oh, en zorg dat de gebruiker weet aar hij aan begint, zich goed inleest vooraf en voor de juiste set and setting zorgt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet homeopatisch , maar wel emo onderdrukkend en niet giftig is thee van Sint-Jans Kruid.
Het werkt bij sommigen beter dan alles uit de valium reeks.
Ook valeriaanwortel zou kunnen helpen , maar dat heeft een zeer onaangename kattepis geur. Poezen worden er trouwens 'high' van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed middel hiervoor zijn de bachbloesemremedies! Er zijn ook nederlandse remedies, kijk maar eens op deze site: http://www.bloesem-remedies.com/

Werkt echt en heel erg goed. Wel het beste om iemand een middel te laten mengen voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een homeopatisch middel kan alleen werken door suggestie. Het is nl. een kenmerk van homeopatische middelen dat 't zodanig verdund is dat 't statistisch gezien niet een hogere concentratie van een bepaald (genees)middel heeft dan bij een willekeurig glas water uit de kraan.

(Zodra er dus wél meer van een geneesmiddel in een glas water zit, is 't niet langer homeopatisch!)

En als 't dan niet homeopatisch is, maar een regulier geneesmiddel: dan is dat gewoon een middel waarvan al bekend is dat 't (in dit geval) gevoelens los zou maken. Maar dan is 't geen homeopatisch middel. Verder is 't trouwens maar de vraag of je iemand tegen zijn wil zulke (niet-homeopatische) middelen zou moeten geven. Ik denk van niet.

Dat een homeopatisch middel bij vrouwen eerder zou helpen, is niet vreemd - over 't algemeen zijn 't meestal vrouwen die zo lichtgelovig zijn in onbewezen middelen als homeopatie. Door suggestie kan 't dan inderdaad lijken dat zo'n slok water (wat een homeopatisch middel is) de oorzaak is als er iets veranderd. De inhoud van dat water is dan echter niet de oorzaak, maar het geloof erin.