Wat is het risico op een SOA als je (mannelijke) geslachtsdeel de binnenkant van een WC-pot raakt terwijl je er op zit?

Ben benieuwd naar de overlevingskansen van SOA-virussen in een WC-pot en wat deze kansen vergroot/verkleint.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Bijna 0

Verwekkers van geslachtsziekten voelen zich alleen goed op warme en vochtige slijmvliezen, hierbuiten overleven ze niet lang. Dit is ook de reden dat ze alleen worden overgedragen door deze slijmvliezen tegen elkaar aan te wrijven of door nog directer contact: meteen via bloed. Een WC-bril is koud en misschien wat nat maar niet lekker vochtig. Bacterien, virussen en andere overdragers van SOA's houden het hier niet lang uit. Daarbij komt dat het onwaarschijnlijk is dat je heel hard met je eigen geslachtsdeel langs zo'n bril gaat lopen wrijven.

Kans is dus vrijwel 0.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze kans is zo nihil, geslachtsziektes worden meestal overgedragen door middel van Seks, aids kan sowieso niet in de buitenlucht overleven en deze kans is dus vrijwel zeker uitgesloten. Andere geslachtsziektes overleven ook vrijwel niet lang in de gewone lucht en deze kans is dan ook dusdanig nihil.
'Een soa krijg je niet door uit het kopje van een ander te drinken. Je krijgt het ook niet via een hoestbui, insectenbeten of een vieze WC-bril. Ook in het zwembad loop je geen risico'