Is homoseksualiteit een afwijking?

Deze vraag is geenszins bedoeld als discriminerende vraag tegenover homo's, meer als reflectie.
Een paar dagen geleden was er een man in het nieuws omdat hij in een tv programma zou hebben gezegd dat het een afwijking is. Later heeft hij hier zijn excuses voor aangeboden. Maar is dit excuus wel terecht? Homo's kunnen zich niet voortplanten, is het om deze reden dan geen afwijking?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjakka....Emiel ratelband beweerde dat, dat homosexualiteit een afwijking is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook leuk om te weten. De zoon van Emiel Ratelband is homo.

Het beste antwoord

Homoseksualiteit komt in de natuur regelmatig voor. Dan heb ik het over olifanten, pinguins, leeuwen, noem maar op. Niet over gestresste beesten die in een krap hok in de dierentuin moeten leven, maar over dieren die een goed leven hebben in ongerepte natuur.

In die zin is homoseksualiteit geen afwijking, maar een normale natuurlijke variatie.

Je kunt natuurlijke variatie ook als afwijking zien. Zo heb ik kromme tenen  --  da's ook een afwijking, want het voldoet niet aan het ideaalbeeld.

Homoseksualiteit, al is het een afwijking, is ongeveer net zo ernstig als mijn kromme tenen.

Helaas denken te velen in de maatschappij daar anders over.

Hoewel, ik moet er niet aan denken dat ik in het zwembad of op het strand in elkaar word gerost omdat mijn tenen niet netjes recht zijn.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nou niet echt, er zijn genoeg "hetero" stellen die om welke reden dan ook geen kinderen kunnen krijgen en zich dus niet kunnen voortplanten. Noem je "hetero" in dit geval dan ook een afwijking?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat niet onder de norm valt is een afwijking...
Maar ik ben het niet eens met welke norm dan ook, ieder is individueel, en daarom zie ik een andersgeaarde niet als anders dan een normaal persoon...

Wat ik wel heb als ik een homoseksuele vrouw ontmoet, en ze zegt het niet of ik zie het niet aan het uiterlijk, dan word ik boos in mezelf, wat dat precies is weet ik ook niet, maar een soort van belediging en dan zie ik het en dan zeg ik tegen mezelf, oh ja daarom was het dat ik boos werd... Het genegeerd worden als mannelijke energie, maakt me boos, maar dan zie ik het wel heel snel daarna waarom dat het kwam... En dan kan ik het plaatsen en is het meteen weer weg... Dit hele proces kan minder dan één minuut duren hoor...

Maar het is geen afwijking, het is realiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gôh, wel apart hoor.
Als je linkshandigheid ook een afwijking noemt: ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel grappig, ik ben namelijk zelf linkshandig. Ik zie dit echter niet als een afwijking omdat het geen nadelige gevolgen heeft behalve het feit dat meerdere producten op rechts-handige gericht zijn.
Die man, Emile Ratelband (ach wat gaat de tijd snel...), deugt niet. Je kan ook zeggen dat hij een deugniet is, maar excuses voor een dergelijke krasse uitlating hebben andere gronden dan verontschuldiging.
Het excuus is in die zin dan ook niet terecht.
De vraag of het homoschap een afwijking of onnatuurlijk is, is voor mij geen vraag. De natuur heeft dat immers in zich zitten en een dergelijke 'afwijking' blijft niet beperkt tot het menselijke ras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsjakka! Nee het is geen afwijking. Er zijn mensen die onvruchtbaar zijn, en kunnen zich ook niet voortplanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook vrouwen die door een foutje van de natuur niet kunnen voortplanten ,homoseksualiteit is geen afwijking.Het gaat om de liefde en voorkeur of dat nou vrouw met vrouw is of man met man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vele insektensoorten zijn er hele kluiten van de kolonie die zich niet kunnen voortplanten. Denk aan werkbijen, -mieren, enzovoorts.

Dit is ook geen afwijking, ook al kunnen zij zich niet voortplanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homoseksualiteit is eigenlijk een afwijking. Het is ook geen seksualiteit want daarvoor zijn 2 verschillende geslachten nodig. Ze doen niet aan voortplanting, ze doen net alsof, ze doen maar. Ik vind het best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seksualiteit is voortplanting, bij de mensen. De planten en de dieren zijn ons niet als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de uitspraak dat het een afwijking is een -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Loes, Een minnetje? Dat mag. U heeft een andere mening. Ik respecteer de mening van anderen. Het staat u vrij dat niet te doen. Dag hoor.
Ha, die Chmvosse;

Het punt is hier niet zozeer of homosexualiteit een afwijking is, want als je dat omschrijft als "anders dan wat bij de meesten gebruikelijk is" dan zou je het zo kunnen noemen. Het punt is de smalende toon die Ratelband gebruikte waarmee hij homo's diskwalificeerde. En de perceptie van het woord afwijking is bij vele mensen nu eenmaal negatief.
Los daarvan zou ik het zelf als een eer beschouwen om door zo'n figuur als Ratelband als afwijkend te worden bestempeld; ik word liever niet op een hoop gegooid met wat hij normaal vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen in mijn omgeving die vinden dat ik een aantal "sociale" afwijkingen heb. Het feit dat ik lesbisch ben valt daar per definitie niet onder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil die man echt niet verdedigen of zo, hij heeft wat steekjes los...

maar wat hij bedoelde was een wiskundige betekenis van de termen. De normaal is een lijn in een grafiek door de grootste populatie heen (de Bell-curve). In die zin is het een *afwijking* van *het meest voorkomende*. Dat is wel waar.

Alleen heeft 'niet normaal' en 'afwijking' volgens de gewone mensentaal een hele andere betekenis. En daar walst hij gewoon over heen.... Tsjakkaaaaaaa.....