Hoe stop ik met piekeren?
Ik merk dat als ik op het werk tegen een probleem aanloop ik regelmatig pieker. Dit neem ik mee naar huis en het gaat ten koste van mijn gemoedsrust. Zelf heb ik pdd-nos, dus dat zal er wat mee te maken kunnen hebben. Het is een ondraaglijk gevoel en ik voel me schuldig dat ik mij niet meer kan ontspannen. Herkent iemand dit ook en zijn er goede tips om er wat aan te doen?
In de cognitieve gedragstherapie krijg je zicht op je denkpatronen. Je onderzoekt hoe jouw gedachten samenhangen met je gevoelens en gedrag. Vervolgens leer je hoe je gedachten die ongewenste gevoelens geven om kunt buigen naar gedachten die gewenste gevoelens geven. Als mensen hun manier van denken kunnen veranderen, dan verandert dus ook hoe zij zich voelen. Negatieve gedachten komen vaak onbewust en automatisch bij je op. Deze verschillende gedachten leiden tot verschillende gevoelens, zoals boosheid, angst, schuld, schaamte, verdriet, onzekerheid of neutrale gevoelens. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn en negatieve gedachten te leren herkennen, zodat je ze kunt veranderen. Dus oefen daarmee. Bedenk de komende tijd iedere dag een situatie waarin je een negatieve gedachte herkende:
Wat was de situatie, wat gebeurde er? (Gebeurtenis) https://mentaalbeter.nl/artikelen/10-tips-om-te-stoppen-met-piekeren/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.